Działalność kontrolna Wydziału Kontroli KWP w Katowicach w 2020 roku
I. Przepisy regulujące zasady i tryb przeprowadzania kontroli
W 2020 roku postępowania kontrolne były prowadzone w oparciu o Ustawę o kontroli w administracji rządowej z dnia 15 lipca 2011 r. oraz Decyzję nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych
w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (z późn. zm.).
II. Organizacja Wydziału Kontroli
W 2020 roku w Wydziale Kontroli KWP w Katowicach pełniło służbę 31 funkcjonariuszy, w tym Naczelnik i Zastępca Naczelnika Wydziału oraz było zatrudnionych 4 pracowników. Przy czym liczba pełniących służbę i zatrudnionych osób, a tym samym wakatów - była zmienna w trakcie trwania roku.
Wydział realizował zadania w ramach następujących (nieetatowych) zespołów: kontroli (13 funkcjonariuszy), kontroli strategicznej i analiz (3 funkcjonariuszy), skarg i wniosków (8 funkcjonariuszy i 2 pracowników) oraz obsługi kancelaryjno - biurowej (2 pracowników), dodatkowo powstało nieetatowe stanowisko koordynatora do spraw wydarzeń nadzwyczajnych (1 funkcjonariusz).
Stan etatowy Wydziału Kontroli KWP w Katowicach (na dzień 31 grudnia 2020 r.)
Jednostka |
Stan etatowy |
Stan zatrudnienia |
Liczba osób realizujących czynności kontrolne |
Wakaty |
---|---|---|---|---|
Wydział Kontroli KWP w Katowicach |
32 |
311 |
272 |
1 |
Nietatowy Zespół Kontroli |
|
13 |
13 |
|
Nieetatowy Zespół Skarg i Wniosków |
|
10 |
93 |
|
Nieetatowy Zespół Kontroli Strategicznej i Analiz |
|
3 |
3 |
|
Nieetatowe stanowisko koordynatora do spraw wydarzeń nadzwyczajnych |
|
1 |
1 |
|
W Wydziale kontrole realizują wszyscy obecni w służbie funkcjonariusze na stanowiskach roboczych, jeden pracownik cywilny – w Zespole Skarg i Wniosków oraz Zastępca Naczelnika (nadzorujący Zespół Skarg i Wniosków).
III. Liczba kontroli przeprowadzonych w 2020 r.
Kontrole prowadzono zgodnie z Planem Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Katowicach na 2020 r., ldz. IP-033-4/4084/19 z dnia 04.12.2019 r., a także na polecenie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach. Powyższy plan aneksowano w dniu
09.11.2020 r. ldz. IP-033-4/2019/3354/2020. Aneks dotyczył konieczności usunięcia z Planu siedmiu kontroli w trybie zwykłym, z uwagi na sytuację epidemiczną w kraju.
Ponadto niezależnie od kontroli planowych, przeprowadzonych zostało 8 kontroli w trybie uproszczonym pozaplanowych.
Liczba kontroli |
Tryb zwykły |
Tryb uproszczony |
Planowe |
Poza planem |
ogółem |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Przeprowadzonych kontroli /zakończonych - 2020/ |
31 |
15 |
38 |
8 |
46 |
|
Skontrolowanych podmiotów |
31 |
15 |
38 |
8 |
46 |
|
Skierowanych w wyniku kontroli |
Wniosków do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Innych zawiadomień |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kontroli rozpoczętych a niezakończonych |
15 |
6 |
20 |
1 |
21 |
|
Niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2020 r. |
7 (plan kontroli aneksowano – patrz infor. powyżej) |
|
|
|
|
|
Średniego czasu trwania kontroli w dniach roboczych |
95 |
58 |
98 |
20 |
|
IV. Oceny, wyniki i efekty kontroli zakończonych w 2020 r.
W postępowaniach kontrolnych stosowano czterostopniową skalę ocen dotyczącą realizacji zadań przez kontrolowanych, tj; pozytywnie, pozytywnie mimo stwierdzonych uchybień, pozytywnie mimo stwierdzonych nieprawidłowości i negatywnie.
Wyniki kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
---|---|
Pozytywna |
13 |
Pozytywna mimo stwierdzonych uchybień |
0 |
Pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości |
26 |
Negatywna |
7 |
Efektem przeprowadzonych kontroli było usprawnienie funkcjonowania kontrolowanych podmiotów, a także usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień.
Zalecenia pokontrolne kierowane do kierowników podmiotów kontrolowanych dotyczyły zarówno usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, jak i wdrożenia zmian systemowych mających na celu udoskonalenie działalności kontrolowanych jednostek organizacyjnych (komórek) Policji.
W wyniku ustaleń poczynionych w kontroli w temacie „Prawidłowość prowadzenia przedsięwzięć inwestycyjno – remontowych” w Wydziale Inwestycji i Remontów KWP w Katowicach, skierowano wniosek dotyczący wdrożenia czynności służbowych - w trybie rozdziału 10 ustawy o Policji oraz Rozdziału 9 ustawy o Służbie Cywilnej - wobec osób odpowiedzialnych za ujawnione w trakcie kontroli nieprawidłowości
I. Kontrole planowe w trybie zwykłym:
1. Gospodarowanie funduszem operacyjnym.
Kontrole prowadzono w: KPP w Bieruniu, KMP w Mysłowicach, KPP w Będzinie, KPP w Myszkowie, KMP w Piekarach Śląskich, KPP w Tarnowskich Górach, KPP w Żywcu, KMP w Bielsku- Białej, KMP w Jastrzębiu- Zdroju4, KMP w Chorzowie, KPP w Cieszynie, KMP w Jaworznie, KMP w Sosnowcu, Wydziale Wywiadu Kryminalnego KWP w Katowicach, Wydziale dw. z Cyberprzestępczością KWP w Katowicach i Wydziale dw. z Przestępczością Gospodarczą KWP w Katowicach5.
2. Przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków.
Kontrole przeprowadzono w: KMP w Chorzowie, KPP w Cieszynie6, KMP w Jaworznie7, KMP w Sosnowcu8, KPP w Lublińcu9, KPP w Pszczynie10, KPP w Kłobucku11 i KMP w Siemianowicach Śląskich.
3. Terminowość i prawidłowość rejestracji wybranych informacji w KSIP, w szczególności podstawy wszczęcia postępowania przygotowawczego, sposobu ustalenia sprawcy oraz zakończenia postępowania przygotowawczego.
Kontrole przeprowadzono w: KPP w Zawierciu, KMP w Siemianowicach Śląskich, Wydziale Kryminalnym KWP w Katowicach i Wydziale dw. z Przestępczością Gospodarczą KWP w Katowicach.
4. Poprawność opracowywania i realizacji przez dzielnicowych planów działania priorytetowego.
Kontrole przeprowadzono w KMP w Sosnowcu12, KMP Rudzie Śląskiej13 i KPP w Bieruniu,
5. Powierzanie mienia funkcjonariuszom i pracownikom Policji.
Kontrole przeprowadzono w KPP w Mikołowie14, w Wydziale dw. z Korupcją KWP w Katowicach15 i Laboratorium Kryminalistycznym KWP w Katowicach16.
6. Prawidłowość kwalifikowania zdarzeń w SWD jako „pilne”/ „zwykłe”, z uwzględnieniem czasu reakcji na zdarzenie.
Kontrole przeprowadzono w KMP w Katowicach i KMP w Świętochłowicach.
7. Poprawność dokumentowania oględzin miejsca zdarzenia, a także sporządzanej przez techników kryminalistyki dokumentacji w tym zakresie oraz wykorzystanie w procesie wykrywczym zabezpieczonych w ramach ww. czynności śladów i przedmiotów.
Kontrole przeprowadzono w KMP w Częstochowie17 i KPP w Wodzisławiu Śląskim.
8. Przechowywanie broni i amunicji stanowiącej dowody rzeczowe w postępowaniach przygotowawczych.
Kontrolę przeprowadzono w KMP w Gliwicach18.
9. Prawidłowość przeprowadzania i dokumentowania w SWD odpraw do służby dla funkcjonariuszy ruchu drogowego oraz prawidłowość przygotowania do pracy, użytkowania i dokumentowania wykorzystania urządzeń do pomiaru prędkości, mobilnych terminali nasobnych i terminali płatniczych.
Kontrolę przeprowadzono w KPP w Kłobucku.
10. Prawidłowość i terminowość realizacji zadań związanych z KMZB.
Kontrolę przeprowadzono w KMP w Jastrzębiu- Zdroju19.
11. Prawidłowość prowadzenia poszukiwań osób zaginionych ze szczególnym uwzględnieniem poprawności sporządzanej w tym zakresie dokumentacji zgodnie z Zarządzeniem nr 48 Komendanta Głównego Policji z dnia 26.06.2018 r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich.
Kontrole przeprowadzono w KMP w Bytomiu i KPP w Tarnowskich Górach.
12. Realizacja zadań dzielnicowego wynikających z Rozdziału 4 Zarządzenia nr 5 KGP z 20 czerwca 2016 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych ze szczególnym uwzględnieniem współpracy ze społecznością lokalną.
Kontrolę przeprowadzono w KMP w Jastrzębiu - Zdroju20
13. Funkcjonowanie zespołu zadaniowego ds. koordynacji działań zewnętrznych w kontekście analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz formułowania zadań dla policjantów.
Kontrolę przeprowadzono w KMP w Piekarach Śląskich.21
II. Kontrole planowe w trybie uproszczonym:
1. Wykorzystanie w służbie kamer nasobnych.
Kontrolę przeprowadzono w KMP w Katowicach22.
2. Prawidłowość i terminowość prowadzenia wyjaśniających postępowań szkodowych.
Kontrole przeprowadzono w KMP w Sosnowcu i KMP w Żorach.
3. Nadzór nad bronią służbową, ze szczególnym uwzględnieniem jej przechowywania.
Kontrolę przeprowadzono w KPP w Raciborzu.23
4. Stan realizacji badań okresowych i kontrolnych policjantów i pracowników Policji.
Kontrolę przeprowadzono w KPP w Myszkowie.
5. Realizacja jednorazowych czynności poszukiwawczych w myśl Zarządzenia pf- 47 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 czerwca 2018 roku w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości.
Kontrolę przeprowadzono w KMP w Rybniku24.
6. Terminowość procesu recertyfikacji i dezaktywacji kart mikroprocesorowych służących do uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych,
Kontrole przeprowadzono w KPP w Mikołowie i KMP w Zabrzu25.
7. Prawidłowość prowadzenia książek kontroli pracy sprzętu transportowego.
Kontrolę przeprowadzono w OPP w Katowicach26.
8. Planowanie i rozliczanie czasu służby przez policjantów.
Kontrolę przeprowadzono w Wydziale Konwojowym i Policji Sądowej KWP w Katowicach27,
9. Nadzór nad funkcjonowaniem systemów: sygnalizacji włamania i napadu, kontroli dostępu, monitoringu wizyjnego oraz sygnalizacji pożarowej.
Kontrolę przeprowadzono w KPP w Wodzisławiu Śląskim28
III. Kontrole pozaplanowe w trybie uproszczonym:
1. Prawidłowość gospodarowania funduszem operacyjnym Policji.
Kontrole przeprowadzono w Wydziałach Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach: Kryminalnym, Wywiadu Kryminalnego, dw. z Korupcją, ds. Przestępczości Pseudokibiców, Techniki Operacyjnej, dw. z Cyberprzestępczością, dw. z Przestępczością Gospodarczą, dw. z Przestępczością Narkotykową.
2. Prawidłowość wykorzystania wideorejestratorów przez funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Raciborzu oraz nadzór przełożonych nad tym zagadnieniem29.
Istotne nieprawidłowości, które skutkowały sformułowaniem znaczących zaleceń pokontrolnych (ze stanem ich realizacji)
Obszar kontroli |
Istotna nieprawidłowość |
Treść zalecenia znaczącego |
Status zalecenia |
---|---|---|---|
Prawidłowość prowadzenia przedsięwzięć inwestycyjno – remontowych |
- Brak dokumentacji fotograficznej z odbioru robót ulegających zakryciu oraz poszczególnych etapów opisanych w protokołach odbiorów częściowych, - Nierzetelne dokonywanie obmiarów podczas odbiorów częściowych robót powodujące rozliczenie robót niezgodnie ze stanem faktycznym, a finalnie zapłatę za prace wykonane częściowo lub niewykonane w ogóle |
- Bezwzględnie realizować polecenia dotyczące wykonywania dokumentacji fotograficznej z odbiorów robót ulegających zakryciu oraz obrazujących kolejne etapy zadania, a także podczas czynności częściowego lub końcowego odbioru robót, - Wprowadzić dodatkowy nadzór nad rzetelnym i precyzyjnym dokonywaniem obmiarów robót celem zapewnienia, iż rozliczenia usług są zgodne z zakresem w jakim zostały faktycznie wykonane. |
- Kontrolowany zadeklarował podjęcie stosownych (długofalowych) czynności zgodnie
- W podmiocie kontrolowanym wdrożono nowe rozwiązania w zakresie nadzoru nad dokonywaniem obmiarów robót. |
Prawidłowość prowadzenia poszukiwań osób zaginionych ze szczególnym uwzględnieniem poprawności sporządzanej w tym zakresie dokumentacji zgodnie z Zarządzeniem nr 48 Komendanta Głównego Policji z dnia 28.06.2018r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwań osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok lub szczątków ludzkich
|
- Brak uprzedniego dokonania niezwłocznego sprawdzenia w bazie KSIP osoby zaginionej przez funkcjonariusza Policji, przed przyjęciem przez niego zawiadomienia o zaginięciu osoby, co było niezgodne z § 5 ust. 3 zarządzenia nr 48 Komendanta Głównego Policji, - Przekroczenie terminu rejestracji w bazie KSIP informacji o osobie zaginionej, co było niezgodne |
- Wyegzekwować odpowiednie stosowanie przepisów zarządzenia nr 48 Komendanta Głównego Policji, w szczególności w zakresie sprawdzenia w bazie KSIP osoby zaginionej, przed przyjęciem zawiadomienia o jej zaginięciu.
- Zapewnić terminową rejestrację w bazie KSIP informacji o osobie zaginionej. |
KPP w Tarnowskich Górach: - Zrealizowano - polecono służbie dyżurnej bezwzględne egzekwowanie od funkcjonariuszy przyjmujących zawiadomienie o zaginięciu osoby dokonywania sprawdzenia takich osób w KSIP przed formalnym przyjęciem zawiadomienia o zaginięciu osoby. -W trakcie realizacji – informacja o realizacji wniosków z dnia 17.12.2020r., była niepełna. W brakującym zakresie ma wpłynąć informacja uzupełniającą. Komendant Miejski Policji w Bytomiu zadeklarował podjęcie stosownych (długofalowych) czynności zgodnie z zaleceniami. |
Poprawność dokumentowania oględzin miejsca zdarzenia, a także sporządzanej przez techników kryminalistyki dokumentacji w tym zakresie oraz wykorzystania w procesie wykrywczym zabezpieczonych w ramach |
- brak opisu miejsca ujawnienia śladu oraz metody jaką ślad został ujawniony i dokładnej jego charakterystyki, co jest niezgodne z § 51 ust. 1 pkt 4 Wytycznych nr 3 KGP z dnia 30 sierpnia 2017 r., - rozbieżność pomiędzy dokumentacją procesową, - nieuzasadnione odstąpienie od przesłania do badań materiału biologicznego zabezpieczonego na wymazówkę podczas oględzin miejsca zdarzenia. |
- Przypomnieć o utrzymywaniu podczas oględzin miejsca zdarzenia właściwej komunikacji pomiędzy funkcjonariuszem prowadzącym czynności oględzin miejsca zdarzenia a technikiem kryminalistyki, aby zapewnić prawidłową kolejność wykonywania czynności na miejscu zdarzenia i poprawność ich opisu w dokumentacji procesowej i technicznej, - Spowodować, aby dokładnie analizowane były przypadki zabezpieczonych podczas oględzin miejsca zdarzenia śladów, pod kątem ich dalszego wykorzystania w procesie wykrywczym, celem nie dopuszczenia do sytuacji nieuzasadnionego odstąpienia od przesłania do badań materiału biologicznego. |
W trakcie realizacji |
Prawidłowość kwalifikowania zdarzeń w SWD jako pilne/zwykłe z uwzględnieniem czasu reakcji na zdarzenie |
- Służba dyżurna błędnie dokonywała kwalifikacji, nadając zdarzeniom o charakterze pilnym oznaczenia „zwykłe”, - Nieuzasadnione przekroczenie ustalonej wartości progowej miernika „czasu reakcji” na zdarzenie o charakterze pilnym spowodowane: a) nieuzasadnionym odstąpieniem przez dyżurnego od skierowania na miejsce interwencji w pierwszej kolejności wolnego patrolu, b) wydłużonym niezasadnie czasem reakcji dyżurnego na zgłoszenie. - zgłaszanie dyżurnemu o podjęciu interwencji jeszcze przed jej faktycznym podjęciem, - odstępowanie od kierowania na miejsce interwencji policjantów, pomimo braku dla tej decyzji uzasadnionych podstaw, - niewłaściwa komunikacja pomiędzy służbą dyżurną i policjantami kierowanymi do obsługi interwencji, co do istotnych okoliczności związanych z jej realizacją, - nieprawidłowe prowadzenie korespondencji radiowej. |
Spowodować aby: - w ramach zajęć doskonalenia zawodowego lokalnego omówione zostały ze służbą dyżurną kryteria, w oparciu o które kwalifikowane są zgłoszenia o zdarzeniach jako „pilne” oraz przypomniano sposób ich odnotowywania w SWD, z uwzględnieniem stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowości oraz uchybień, - rzetelnie odnotowywano informacje uzyskane przez służbę dyżurną od osoby zgłaszającej zdarzenie drogą telefoniczną, pozwalające na jego właściwą kwalifikację, - służba dyżurna na miejsce interwencji kierowała w pierwszej kolejności niezadysponowane patrole Policji. - Wyeliminować przypadki nieuzasadnionej zwłoki Zapewnić skuteczny nadzór w zakresie: - sposobu rejestrowania przez służbę dyżurną zgłoszeń (działań) o zdarzeniach, właściwego oznaczania ich jako „pilne”, a także bieżącego - prawidłowej reakcji dyżurnego na zgłoszenie interwencji zakwalifikowanej jako „pilna” w przedmiocie niezwłocznego wyznaczenia policjantów do jej obsługi. Spowodować: - aby każdorazowo fakt podjęcia interwencji, policjanci zgłaszali dyżurnemu w momencie faktycznego przybycia na jej miejsce, a nie - wyeliminowanie przypadków: *odstępowania od kierowania na miejsce interwencji policjantów, pomimo braku dla tej decyzji uzasadnionych podstaw, *nieuzasadnionej okolicznościami zwłoki w reakcji policjantów na polecenie służby dyżurnej obsługi interwencji zakwalifikowanej jako pilna, *niewłaściwej komunikacji pomiędzy służbą dyżurną i policjantami kierowanymi do obsługi interwencji, co do istotnych okoliczności związanych z jej realizacją, *nieprawidłowego prowadzenia korespondencji radiowej. |
Zalecenia częściowo zrealizowane, a w pozostałym zakresie kontrolowany zadeklarował podjęcie stosownych (długofalowych) czynności zgodnie |
Prawidłowość i terminowość prowadzenia wyjaśniających postępowań szkodowych |
- brak wszczęcia wyjaśniającego postępowania szkodowego mimo istnienia takiego obowiązku, - niewykonanie wszystkich czynności dowodowych niezbędnych dla osiągnięcia celów postępowania. |
- Wszcząć postępowanie w przypadku braku przesłanek negatywnych do jego prowadzenia, - Zapewnić, aby w ramach prowadzonych wyjaśniających postępowań szkodowych wykonane zostały wszystkie czynności dowodowe niezbędne dla osiągnięcia celów postępowania. |
Kontrolowani zadeklarowali podjęcie stosownych (długofalowych) czynności zgodnie |
Realizacja zadań dzielnicowego wynikających z rozdziału 4 Zarządzenia nr 5 KGP z dnia 20 czerwca 2016 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych ze szczególnym uwzględnieniem współpracy ze społecznością lokalną. |
W planach działania priorytetowego: - brak zdiagnozowania i udokumentowania zagrożenia przed opracowaniem planu działania priorytetowego, - brak czasu występowania zagrożenia, jego przyczyn, - nieprawidłowe prowadzenie Kart efektywności służby policjanta realizującego zadania o charakterze prewencyjnym. |
Zapewnić, aby: - zdiagnozowanie zagrożenia zostało dokonane przed opracowaniem planu działania priorytetowego i udokumentowane, - w planie działania priorytetowego były wpisywane m.in.: czas występowania zagrożenia, jego przyczyny i skutki, postawiony cel do osiągnięcia wraz ze sposobem jego realizacji oraz aby był on adekwatny do zdiagnozowanego zagrożenia, - Karty efektywności służby policjanta realizującego zadania o charakterze prewencyjnym były prowadzone zgodnie ze stanem faktycznym. |
Zrealizowane |
Poprawność opracowywania |
- niewłaściwe zdiagnozowanie zagrożenia (bez uwzględnienia oczekiwań społecznych) i brak analizy stanu zagrożenia obejmującej cały rejon służbowy, - nieprawidłowe dokonanie charakterystyki zdiagnozowanego zagrożenia w rejonie służbowym, - brak zatwierdzenia planów działania priorytetowego przed rozpoczęciem terminu ich obowiązywania, - nieprawidłowe określanie celu (formułowanie celu niejednoznacznego, który nie odpowiada przeprowadzonej diagnozie), - nieprawidłowe wskazanie sposobu oceny realizacji założeń planu działania priorytetowego, - brak doboru podmiotów pozapolicyjnych i uzgodnień zadań dla podmiotów współpracujących, |
Zapewnić prawidłowe wykonanie czynności związanych z opracowaniem, wdrożeniem oraz realizacją planów działania priorytetowego, - właściwego zdiagnozowania zagrożenia na podstawie oczekiwań społecznych i analizy stanu bezpieczeństwa obejmującej cały rejon służbowy, - charakteryzowania zdiagnozowanego zagrożenia w rejonie służbowym z uwzględnieniem wszystkich elementów określonych w pkt. 1 załącznika nr 3 do Zarządzenia nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 czerwca 2016 r. - zatwierdzenia planów działania priorytetowego przed rozpoczęciem terminu obowiązywania, - określenia jednoznacznego celu, korelującego - prawidłowego wskazania sposobu oceny realizacji założeń planu, tj. wyznaczonego celu, - doboru i uzgadniania zadań dla podmiotów współpracujących (w ramach ich kompetencji) |
Zrealizowane: (zapewnienie, że plany działania priorytetowego będą realizowane zgodnie |
Prawidłowość prowadzenia książek kontroli pracy sprzętu transportowego. |
Przypadki nieprawidłowego dokumentowania |
- Wyegzekwować prawidłowe wypełnianie przez kierujących książek kontroli pracy sprzętu transportowego, zgodnie z Decyzją nr 12/16 KWP w Katowicach z dn. 12 stycznia 2016 roku. - Zapewnić prawidłową realizację funkcjonującego systemu nadzoru nad prawidłowością prowadzenia książek kontroli pracy sprzętu transportowego, |
Zrealizowane |
Planowanie i rozliczanie czasu służby policjantów |
- Nieprzestrzeganie zapisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji, Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnetrznych i Administracji z dnia 18.10.2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów oraz Decyzji nr 387/16 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia 15.09.2016 roku w sprawie rozkładu, ewidencjonowania i rozliczania czasu służby oraz godzin rozpoczęcia i zakończenia służby, - Błędne wyliczenia ilości usprawiedliwionych godzin w związku z nieobecnością policjantów wynikającą ze zwolnienia lekarskiego, oraz ilości nadgodzin w związku z uczestnictwem przez nich |
- Przy planowaniu służby podległych policjantów stosować regulacje wynikające z: Ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji, Rozporządzenia MSWiA z dnia 18.10.2001 r w sprawie rozkładu czasu służby policjantów, Decyzji nr 387/16 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia 15.09.2016 roku w sprawie rozkładu, ewidencjonowania i rozliczania czasu służby oraz godzin rozpoczęcia i zakończenia służby, - Dokonać ponownego rozliczenia czasu służby policjantów - wskazanych w sprawozdaniu pokontrolnym - w związku z ich nieobecnością wynikającą ze zwolnienia lekarskiego oraz uczestnictwem w szkoleniu w czasie wolnym od służby, - Spowodować, aby realizowany był obowiązek opracowywania grafiku służby na dany okres, - Zapewnić prawidłowe i rzetelne prowadzenie dokumentacji, pozwalającej na właściwe rozliczanie czasu służby w okresie rozliczeniowym. |
Zrealizowane |
Terminowość i prawidłowość rejestracji wybranych informacji w KSIP, w szczególności podstawy wszczęcia postępowania przygotowawczego, sposobu ustalenia sprawcy oraz zakończenia postępowania przygotowawczego |
- wprowadzanie informacji do KSIP niezgodnej z danymi zawartymi w materiałach źródłowych stanowiących podstawę do jej rejestracji, - nierzetelna weryfikacja danych, bez porównania wprowadzonych informacji z dokumentacją stanowiąca podstawę do jej wprowadzenia przez przełożonego podczas nanoszenia akceptacji na druku KSIP , - brak rejestracji zatrzymania osoby w KSIP w ramach toczącego się postępowania przygotowawczego, - nieterminowa rejestracja informacji w KSIP. |
- Spowodować, aby funkcjonariusze dokonujący rejestracji informacji w KSIP oraz nadzorujący ich - Zarejestrować w KSIP fakt zatrzymania osób |
Częściowo zrealizowane |
Powierzanie mienia funkcjonariuszom i pracownikom Policji |
- Nierzetelne sporządzenie spisu z natury. - Nieuzasadnione odstąpienie od powierzenia mienia pracownikom, pozostającego w ich dyspozycji. - Odstąpienie od zawarcia w protokołach zdawczo-odbiorczych obowiązkowych pouczeń |
Odstąpiono od formułowania zaleceń pokontrolnych z uwagi na podjęcie działań naprawczych |
|
Realizacja Wytycznych nr 4 KGP z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie wybranych procedur i sposobu sprawowania nadzoru nad postępowaniem policjantów lub innych wyznaczonych osób z przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, pozostającymi na wyposażeniu Policji. |
- Brak wystarczającej aktywności Komendanta Powiatowego Policji w Zawierciu w zakresie zapewnienia instruktażu dla bezpośredniego przełożonego użytkownika paralizatora, jak również szkoleń w zakresie przechowywania, wydawania 2/ przypadki wydawania i przyjmowania paralizatorów przez osoby do tego niewyznaczone oraz nieuprawnione (brak szkoleń), 3/ prowadzenie wykazu użytkowników i osób uprawnionych do pobierania paralizatorów, który zawierał nieaktualne informacje (umieszczenie osoby nieuprawnionej), 4/ przypadki braku udokumentowania faktu pobrania/ zdania paralizatorów (pomimo wykonywania czynności przy użyciu tych urządzeń), 5/ przypadki nieterminowego generowania raportów 6/ przypadki sporządzania notatek służbowych |
1/ Zapewnić bieżące udzielanie instruktażu: - bezpośredniemu przełożonemu użytkownika; - pozostałym policjantom wyznaczonym do pełnienia nadzoru - w zakresie adekwatnym do sprawowanego nadzoru, a w przypadku braku możliwości realizacji wymaganych szkoleń/ instruktaży przez komórkę KWP w Katowicach, skutecznie wykorzystywać w celu przeprowadzenia udokumentowanego instruktażu instruktorów 2/ Spowodować, aby osoby odpowiedzialne za wydawanie przyjmowanie oraz przechowywanie paralizatorów, realizowały ww. obowiązki dopiero po odbyciu wymaganego instruktażu. 3/ Zapewnić, aby wykaz użytkowników 4/ Zapewnić, aby fakt pobrania / zdania paralizatora przez uprawnione osoby był każdorazowo odnotowywany. 5/ Spowodować, aby raporty z rejestru pracy paralizatorów były generowane nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. 6/ Zapewnić sporządzanie notatek służbowych z kontroli raportów z rejestrów pracy paralizatorów przez bezpośredniego przełożonego użytkownika. |
Kontrolowany zadeklarował podjęcie stosownych (długofalowych) czynności zgodnie |
Funkcjonowanie zespołu zadaniowego ds. koordynacji działań zewnętrznych w kontekście analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz formułowania zadań dla policjantów |
- analizowanie zdarzeń tylko z 7 wybranych kategorii, - dokonywanie jedynie ilościowej analizy wykroczeń, - brak opisu rozpoznania dokonanego przez służby Policji, - brak (poza danymi z KMZB) bieżących i okresowych informacji na temat poziomu poczucia bezpieczeństwa, opartych na opiniach społeczności lokalnej, - brak oceny efektywności dotychczasowego rozmieszczenia sił i środków, - wskazywana w analizach taktyka pełnienia służby oraz zlecane zadania były nieadekwatne do wniosków wynikających z analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego. |
Zapewnić aby: - analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego były tworzone w sposób gwarantujący ich przydatność dla organizacji służby patrolowej, w tym dla opracowania zintegrowanych planów dyslokacji służby, z uwzględnieniem przewidywanych zagrożeń, wskazaniem celu jaki należy osiągnąć, podziału zadań oraz taktyki działania patroli policyjnych, - w planach dyslokacji służby wskazywana taktyka pełnienia służby oraz zlecane zadania były adekwatne do wniosków wynikających z analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego. |
Zrealizowane |
Nadzór nad funkcjonowaniem systemów sygnalizacji włamania i napadu, kontroli dostępu, monitoringu wizyjnego oraz sygnalizacji pożarowej. |
Niewłaściwe skonfigurowanie systemów SSWIN poprzez zastosowanie kont grupowych, uniemożliwiające dokonanie pełnego rozliczenia zdarzeń systemu. Nieprawidłowe skonfigurowanie systemu SKD poprzez pozostawienie tzw. „pełnej puli kart”. Rozbieżność czasu pomiędzy kamerami |
Monitować Wydział Inwestycji i Remontów KWP w Katowicach o pilną realizację wymiany centralki alarmowej w systemie SSWiN, jak również dopilnować prawidłowego skonfigurowania kont użytkowników tego systemu, pozwalającą na pełną rozliczalność zdarzeń. Dopilnować realizacji czynności związanych z poprawną konfiguracją systemu SKD tj. likwidację pełnej puli kart w PP w Gołkowicach. |
Kontrolowany zadeklarował podjęcie stosownych (długofalowych) czynności zgodnie z zaleceniami. |
14 osoby oddelegowane do pełnienia służby w Wydziale,
2Ogólna liczba osób, które realizują czynności kontrolne (w tym jeden pracownik cywilny oraz Zastępca Naczelnika Wydziału),
3Za wyjątkiem jednego pracownika cywilnego.
4Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
5Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
6 Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
7Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
8Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
9Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
10 Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
11Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
12Kontrola rozpoczęta w 2019 r.
13Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
14Kontrola rozpoczęta w 2019 r.
15Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
16Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
17Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
18Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
19Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
20Kontrola rozpoczęta w 2019 r.
21Kontrola rozpoczęta w 2019 r.
22Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
23Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
24Kontrola rozpoczęta w 2020 r.
25Kontrole rozpoczęte w 2020 r.
26Kontrola rozpoczęta w 2019 r.
27Kontrola rozpoczęta w 2019 r.
28Kontrola rozpoczęta w 2019 r.
29Kontrola rozpoczęta w 2020 r.