Działalność kontrolna Wydziału Kontroli KWP w Katowicach w 2021 roku
INFORMACJE DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
Wydziału Kontroli KWP w Katowicach w 2021 roku
(stan na 31.12.2021 r.)
I. Przepisy regulujące zasady i tryb przeprowadzania kontroli
W 2021 roku postępowania kontrolne były prowadzone w oparciu o Ustawę o kontroli w administracji rządowej z dnia 15 lipca 2011 r. oraz Decyzję nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych
w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (z późn. zm.).
II. Organizacja Wydziału Kontroli
Wydział Kontroli KWP w Katowicach został utworzony rozkazem organizacyjnym nr 6/06 z dnia 1 czerwca 2006 r. i liczy 26 etatów wykonawczych, 2 etaty kierownicze i 4 etaty cywilne.
W komórce – w 2021 roku – pełniło służbę 26 funkcjonariuszy (stan na 31.12.2021 r.), w tym Naczelnik i Zastępca Naczelnika Wydziału oraz było zatrudnionych 4 pracowników. Przy czym liczba pełniących służbę, a tym samym wakatów - była zmienna w trakcie trwania roku (na dzień 01.01.2021 r. było to 5 wakatów, a na dzień 31.12.2021 r. - 2 wakaty).
Na mocy Decyzji nr 4/2020 Naczelnika Wydziału Kontroli KWP w Katowicach z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie utworzenia w Wydziale Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach nieetatowych zespołów, upoważnienia policjantów koordynujących pracę nieetatowych zespołów do realizacji określonych czynności służbowych oraz podziału zadań w kierownictwie Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach wyodrębniono w strukturze Wydziału następujące nieetatowe zespoły:
- Zespół Kontroli I, którego zadaniem jest prowadzenie kontroli w zakresie ogólnopolicyjnym,
- Zespół Kontroli II, którego zadaniem jest prowadzenie kontroli w zakresie ogólnopolicyjnym i finansowo- gospodarczym,
- Zespół Skarg i Wniosków, którego zdaniem jest przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków, przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie skarg i wniosków obywateli oraz innych podmiotów, prowadzenie kontroli w zakresie problematyki skargowej,
- Zespół ds. wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów lub pracowników Policji, którego zadaniem jest realizacja czynności/ ustaleń w sprawach wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów lub pracowników Policji.
Stan etatowy Wydziału Kontroli KWP w Katowicach (na dzień 31 grudnia 2021 r.)
Komórka organizacyjna |
Stan etatowy |
Stan zatrudnienia |
Liczba osób realizujących czynności kontrolne |
Wakaty |
---|---|---|---|---|
Wydział Kontroli KWP w Katowicach |
321 |
312 |
253 |
2 |
Nietatowy Zespół Kontroli I |
9 |
9 |
9 |
0 |
Nieetatowy Zespół Kontroli II |
5 |
5 |
5 |
1 |
Nieetatowy Zespół Skarg i Wniosków |
11 |
104 |
8 |
1 |
Nieetatowy Zespół do spraw wydarzeń nadzwyczajnych |
3 |
3 |
3 |
0 |
W 2021 r. żaden z funkcjonariuszy Wydziału nie odszedł na zaopatrzenie emerytalne, ale niezależnie od tego w Wydziale występowała fluktuacja kadr. Na stanowiska, które dotychczas nie zostały obsadzone, w 2021 r. delegowano funkcjonariuszy z jednostek organizacyjnych garnizonu śląskiego oraz komórek organizacyjnych KWP w Katowicach.
Zestawienie powyżej sygnalizowanych zmian kadrowych przedstawia się w sposób następujący:
- 1 funkcjonariusz w dniu 31.03.2021 r. zakończył delegację rozpoczętą w dniu 01.10.2020 r. do Zespołu Kontroli,
- 1 funkcjonariusz w okresie od 15.02. do 16.07.2021r. w ramach oddelegowania pełnił służbę w Zespole Skarg i Wniosków,
- 1 funkcjonariusz w okresie od 01.04. do 30.09.2021 r. w ramach oddelegowania pełnił służbę w Zespole Skarg i Wniosków,
- 1 funkcjonariusz w okresie od 01.12.2021 r. do nadal pełni służbę w ramach oddelegowania w Zespole Kontroli II.
III. Liczba kontroli przeprowadzonych w 2021 r.
Kontrole prowadzono zgodnie z Planem Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Katowicach na 2021 r., ldz. IP-033-5/3652/2020 z dnia 04.12.2020 r. (zwany dalej Planem), a także na polecenie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach. W ramach przedmiotowego Planu założono, iż przeprowadzonych zostanie 46 kontroli (wszystkie w trybie zwykłym) w 14 tematach.
Powyższy Plan aneksowano w dniach:
1. 09.03.2021 r. ldz. IP-033-5/20/866/2021,
2. 30.06.2021 r. l.dz. IP-033-5/20/2020/2021 oraz
3. 25.10.2021 r. l.dz. IP-033-5/20/3626/2021.
Pierwszy Aneks dotyczył uwzględnienia w Planie, kontroli w temacie: Prawidłowość prowadzenia postępowań dyscyplinarnych, których konieczność przeprowadzenia (przy zachowaniu niezmienionej liczby zaplanowanych kontroli do przeprowadzenia w 2021 r.) wynikała z polecenia Komendanta Głównego Policji zawartego w piśmie z dnia 19.02.2020 r. l.dz. Kwn- 363/20 do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach. W związku z tym usunięto z Planu dwie kontrole w temacie: Prowadzenie postępowań sprawdzających, o których mowa w art. 307 kpk.
Drugi Aneks spowodowany był tym, że z dniem 01.01.2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, której zapisy w istotny sposób zmieniły procedury postępowań o udzielanie zamówień publicznych. Zmianie uległo przede wszystkim podejście do publicznych zakupów, które obecnie realizowane są w sposób procesowy oraz na zasadzie elektronizacji rynku, a prowadzenie postępowań (realizowanych do dnia sporządzania aneksu) potwierdziło wysoki poziom skomplikowania aktualnych przepisów. Okoliczności te spowodowały konieczność zmiany regulacji wewnętrznych i bieżącego dostosowania ich do obecnych rozwiązań w zakresie pzp. Tym samym prowadzenie kontroli w temacie: „Dokonywanie zakupów i zlecanie usług wyszczególnionych w Regulaminie udzielania zamówień publicznych” uznano za przedwczesne. W związku z tym z Planu usunięto trzy kontrole w tym temacie, wnosząc o ich ujęcie w Planie na 2022 r. ( wniosek został zrealizowany)
W przypadku trzeciego Aneksu podstawą jego sporządzenia były wyniki analizy przedkontrolnej przeprowadzonej w wytypowanej do kontroli w temacie: Prawidłowość prowadzenia postępowań dyscyplinarnych Komendzie Miejskiej Policji w Żorach, zgodnie z którymi, przeprowadzone w niej i zakończone w okresie od 01.01.2020 r. do 31.05.2021 r. dwa postępowania dyscyplinarne były przedmiotem nadzoru instancyjnego ze strony Zespołu ds. Dyscyplinarnych Wydziału Kadr KWP w Katowicach pod kątem prawidłowości wykonanych przez rzecznika dyscyplinarnego czynności, trafności oceny wybranego materiału dowodowego i wniosków końcowych oraz zasadności podejmowanych przez przełożonego dyscyplinarnego decyzji. W związku z tym koniecznym było wyznaczenie innej jednostki organizacyjnej Policji i zmiana terminu przeprowadzenia kontroli. W tym przypadku wyznaczono KMP w Rybniku, a termin przeprowadzenia kontroli- IV kwartał 2021 r.
Liczba kontroli przeprowadzonych w roku sprawozdawczym i liczba skierowanych zawiadomień wg tabeli:
Kontrole liczba |
Kontrole |
ogółem |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Tryb zwykły |
Tryb uproszczony |
Planowe |
Poza planem |
|||
Przeprowadzonych kontroli /zakończonych - 2021/ |
45 |
7 |
50 |
2 |
52 |
|
Skontrolowanych podmiotów |
30 |
65 |
29 |
1 |
316 |
|
Skierowanych w wyniku kontroli |
Wniosków do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Innych zawiadomień |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kontroli rozpoczętych a niezakończonych w okresie sprawozdawczym |
14 |
0 |
14 |
0 |
14 |
|
Niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2021 r. |
3 (plan kontroli aneksowano – patrz infor. powyżej) |
|
|
|
|
|
Średniego czasu trwania kontroli w dniach roboczych |
72 |
67 |
72 |
58 |
|
IV. Oceny, wyniki i efekty kontroli zakończonych w 2021 r.
W postępowaniach kontrolnych stosowano czterostopniową skalę ocen dotyczącą realizacji zadań przez kontrolowanych, tj; pozytywnie, pozytywnie mimo stwierdzonych uchybień, pozytywnie mimo stwierdzonych nieprawidłowości i negatywnie.
Wyniki kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
---|---|
Pozytywna |
8 |
Pozytywna mimo stwierdzonych uchybień |
3 |
Pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości |
36 |
Negatywna |
5 |
Efektem przeprowadzonych kontroli było usprawnienie funkcjonowania kontrolowanych podmiotów, a także usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień.
Zalecenia pokontrolne kierowane do kierowników podmiotów kontrolowanych dotyczyły zarówno usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, jak i wdrożenia zmian systemowych mających na celu udoskonalenie działalności kontrolowanych jednostek organizacyjnych (komórek) Policji.
V. Kontrole planowe w trybie zwykłym przeprowadzono w nw. tematach:
1. Gospodarowanie funduszem operacyjnym.
Kontrole prowadzono w: KMP w Jastrzębiu- Zdroju, KMP w Żorach, KPP w Wodzisławiu Sląskim, KMP w Siemianowicach Sląskich, KPP w Mikołowie, KMP w Sosnowcu, KPP w Raciborzu, KPP w Zawierciu, KPP w Lublińcu, KMP w Świętochłowicach, KMP w Częstochowie, Wydziale dw. z Korupcją KWP w Katowicach, Wydziale dw. z Przestępczością Gospodarczą KWP w Katowicach.
2. Przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków.
Kontrole prowadzono w: KPP w Cieszynie, KPP w Raciborzu, KPP w Kłobucku, KPP w Mikołowie, KMP w Sosnowcu, KPP w Lublińcu, KMP w Żorach, KMP w Jaworznie, KPP w Pszczynie, KMP w Dąbrowie Górniczej.
3. Poprawność opracowywania i realizacji przez dzielnicowych planów działania priorytetowego (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KMP w Rudzie Śląskiej.
4. Powierzanie mienia funkcjonariuszom i pracownikom Policji (kontrole rozpoczęte w 2020 r.) - przeprowadzone w Wydziale dw. z Korupcją KWP w Katowicach i Laboratorium Kryminalistycznym KWP w Katowicach.
5. Poprawność dokumentowania oględzin miejsca zdarzenia, a także sporządzanej przez techników kryminalistyki dokumentacji w tym zakresie oraz wykorzystanie w procesie wykrywczym zabezpieczonych w ramach ww. czynności śladów i przedmiotów (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KMP w Częstochowie.
6. Przechowywanie broni i amunicji stanowiącej dowody rzeczowe w postępowaniach przygotowawczych (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KMP w Gliwicach.
7. Prawidłowość i terminowość realizacji zadań związanych z KMZB (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KMP w Jastrzębiu- Zdroju.
8. Poszukiwania opiekuńcze realizowane w myśl Zarządzenia nr 48 KGP z dnia 28.06.2018 r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich (z późn. zm.) - przeprowadzona w KMP w Zabrzu.
9. Prawidłowość prowadzenia spraw dyscyplinarnych - przeprowadzona w KMP w Bytomiu.
10. Przechowywanie dowodów rzeczowych w składnicy dowodów rzeczowych - przeprowadzona w KPP w Pszczynie i Wydziale ds. Zwalczania Przestępczości Pseudokibiców KWP w Katowicach.
11. Realizacja zadań wynikających z Zarządzenia nr 5 KGP z dnia 20 czerwca 2016 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego, związanych z opracowywaniem i realizacją planu działania priorytetowego - przeprowadzona w KMP w Świętochłowicach.
12. Postępowanie z formularzami mandatów karnych w zakresie realizacji dyspozycji określonych w art. 100 § 11 Ustawy z dnia 24.08.2001 r.- Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia - przeprowadzone w KMP w Jaworznie i KPP w Tarnowskich Górach.
13. Realizacja czynności w niezbędnym zakresie, o których mowa w art. 308 kpk oraz rejestracja w KSIP rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa - przeprowadzona w KMP w Chorzowie.
14. Wykorzystywanie w służbie przez policjantów przyrządów kontrolno- pomiarowych, służących do pomiaru prędkości, o których mowa w Zarządzeniu nr 30 KGP z dnia 22 września 2017 r. w sprawie pełnienia służby na drogach - przeprowadzone w KMP w Tychach, KMP w Jastrzębiu- Zdroju i KMP w Chorzowie
15. Prawidłowość poszukiwania osób zaginionych ze szczególnym uwzględnieniem czynności podejmowanych po zgłoszeniu zaginięcia osoby - przeprowadzone w KMP w Rybniku i KMP w Częstochowie.
16. Rejestracja w KSIP wybranych informacji z prowadzonych postępowań przygotowawczych - przeprowadzona w Wydziale dw. z Cyberprzestępczością KWP w Katowicach.
17. Prawidłowość przeprowadzenia i dokumentowania w SWD odpraw do służby dla funkcjonariuszy ruchu drogowego oraz prawidłowość przygotowania do pracy, użytkowania i dokumentowania wykorzystania urządzeń do pomiaru prędkości, mobilnych terminali nasobnych i terminali płatniczych - (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KPP w Kłobucku.
18. Funkcjonowanie Stacji Obsługi Pojazdów - przeprowadzona w Wydziale Transportu KWP w Katowicach.
VI. Kontrole planowe w trybie uproszczonym przeprowadzono w nw. tematach:
1. Wykorzystanie w służbie kamer nasobnych (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KMP w Katowicach.
2. Nadzór nad bronią służbową, ze szczególnym uwzględnieniem jej przechowywania - (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KPP w Raciborzu.
3. Realizacja jednorazowych czynności poszukiwawczych w myśl Zarządzenia Pf-47 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 czerwca 2018 roku w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości - (kontrola rozpoczęta w 2020 r.) - przeprowadzona w KMP w Rybniku.
4. Terminowość procesu recertyfikacji i dezaktywacji kart mikroprocesorowych służących do uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych - (kontrole rozpoczęte w 2020 r.) - przeprowadzone w KMP w Zabrzu i KPP w Mikołowie.
VII. Kontrole pozaplanowe w trybie uproszczonym przeprowadzono w nw. tematach:
1. Zasadność dokonania sprawdzenia osoby w systemie PESEL oraz prawidłowość udokumentowania tej czynności - przeprowadzona w KMP w Gliwicach.
2.Prawidłowość wykorzystania wideorejestratorów przez funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Raciborzu oraz nadzór przełożonych nad tym zagadnieniem - (kontrola rozpoczęta w 2020 r.).
Najistotniejsze nieprawidłowości, które skutkowały sformułowaniem znaczących lub kluczowych (krytycznych) zaleceń pokontrolnych:
Obszar kontroli |
Nieprawidłowość |
Przyczyny powstania nieprawidłowości |
---|---|---|
1. Poprawność dokumentowania oględzin miejsca zdarzenia, a także sporządzanej przez techników kryminalistyki dokumentacji w tym zakresie oraz wykorzystanie w procesie wykrywczym zabezpieczonych w ramach ww. czynności śladów i przedmiotów. |
Nieprawidłowe dokumentowanie oględzin miejsca zdarzenia przez funkcjonariusza prowadzącego oględziny min. poprzez: brak opisu w zakresie sposobu ujawnienia, umiejscowienia i wymiarowania śladów i przedmiotów na miejscu zdarzenia, brak opisu formy ich zabezpieczenia. |
Niedopatrzenie i pośpiech funkcjonariusza realizującego przedmiotową czynność. |
Nieuzasadnione odstąpienie od wykorzystania zabezpieczonego materiału dowodowego w postępowaniu przygotowawczym. |
Konieczność powołania biegłego sądowego, wydłużony czas oczekiwania na wynik badania i generowanie kosztów postępowania bez gwarancji dalszego wykorzystania procesowego oraz przydatności dowodowej. |
|
2. Poszukiwania opiekuńcze realizowane w myżl zarządzenia nr 48 KGP z dnia 28.06.2018 r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich (z późn. zm.). Czynności związane z wdrożeniem poszukiwań opiekuńczych. |
Brak sprawdzenia w KSIP przez funkcjonariusza przyjmującego zawiadomienie o zaginięciu osoby małoletniej lub nieletniej której zawiadomienie dotyczyło. |
Nieznajomość obowiązujących przepisów przez funkcjonariuszy realizujących czynności związane z przyjęciem zawiadomienia o samowolnym oddaleniu się osoby małoletniej (błędne uznanie, że czynność ta winna być zrealizowana przez innego funkcjonariusza – dyżurnego jednostki). |
Nieterminowa rejestracja w KSIP informacji o osobie poszukiwanej opiekuńczo. |
Wadliwy obieg poczty jawnej. |
|
Odstąpienie od realizacji czynności poszukiwawczych, które mogły mieć wpływ na osiągnięcie celu poszukiwania opiekuńczego. |
Nie ustalono. |
|
3. Prawidłowość prowadzenia spraw dyscyplinarnych. |
Niesporządzenie: - postanowienia o zakończeniu czynności dowodowych , - sprawozdania |
Błędna interpretacja przepisów w zakresie wymogów dotyczących dokumentowania czynności w postępowaniu dyscyplinarnym. |
4. Poprawność opracowywania i realizacji przez dzielnicowych planów działania priorytetowego. |
W planach działania priorytetowego: - niewłaściwie zdiagnozowane zagrożenia, - nieadekwatność celu do osiągnięcia w odniesieniu do wyników przeprowadzonej diagnozy wskazanego zagrożenia, - brak wskazania zadań do realizacji, które miały prowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu - formułowanie zadań dla podmiotów pozapolicyjnych - niezgodnych z ich kompetencjami. |
Nieznajomość obowiązujących przepisów lub wadliwa ich interpretacja, nierzetelne realizowanie obowiązków służbowych oraz niewłaściwie sprawowany nadzór przez przełożonych. |
5. Przechowywanie dowodów rzeczowych w składnicy dowodów rzeczowych |
Przechowywanie w składnicy dowodów rzeczowych, zabezpieczonych do spraw, w których nastąpiło przedawnienie karalności czynów nimi objętych. |
Nieznajomość obowiązujących przepisów lub wadliwa ich interpretacja oraz niewłaściwie sprawowany nadzór. |
6. Prawidłowość i terminowość realizacji zadań związanych z Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa. |
Podejmowanie działań zmierzających do eliminacji zagrożenia po okresie 7 dniu od dnia otrzymania kopii karty weryfikacji zagrożeń. |
Nierzetelnie realizowane zadania w tym zakresie przez kierownika komórki organizacyjnej właściwej do eliminacji zagrożenia. |
Niezorganizowanie działań zmierzających do weryfikacji zagrożeń. |
Uznanie przez kierownika komórki organizacyjnej właściwej do weryfikacji zagrożenia, że w związku z tym, iż zagrożenie to wcześniej nie zostało potwierdzone,podejmowanie czynności weryfikacyjnych nie jest konieczne. |
|
Nieokreślenie czasu i sposobu podejmowanych przedsięwzięć związanych z weryfikacją zagrożeń. |
Nierzetelne wykonanie czynności przez osobę planującą czynności weryfikacyjnych w karcie weryfikacji zagrożenia. |
|
Realizowanie czynności związanych z weryfikacją zagrożeń w dni inne niż wskazane w kartach weryfikacji zagrożeń |
Nierzetelne wykonanie czynności związanych z weryfikacja zagrożenia |
|
7. Postępowanie z formularzami mandatów karnych w zakresie realizacji dyspozycji określonych w art. 100 § 11 Ustawy z dnia 28.04.2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. |
Dane wprowadzone do PUE Mandaty zawierały błędy i/lub były niekompletne. |
Pomyłki osób wprowadzających dane do PUE Mandaty oraz nieznajomość przez nie przepisów w tym zakresie oraz uznanie, że skoro system „przyjmuje” niekompletne dane, to nie ma potrzeby ich uzupełniać. |
8. Realizacja czynności w niezbędnym zakresie, o których mowa w art. 308 kpk oraz rejestracja w KSIP utraconych w wyniku przestępstwa. |
Nieuzasadnione odstąpienie od czynności procesowych mających na celu zabezpieczenie śladów i dowodów przestępstwa przed ich utratą, zniekształceniem lub zniszczeniem, gdy na podstawie uzyskanych informacji wniknęła konieczność ich przeprowadzenia. |
Niewielkie doświadczenie i krótki staż służby w komórkach służby kryminalnej funkcjonariusza, który czynność realizował. |
Brak w protokole oględzin opisu zastanego stanu faktycznego oraz sposobu zabezpieczenia materiału dowodowego. |
Niewielkie doświadczenie i krótki staż służby w komórkach służby kryminalnej funkcjonariusza, który czynność realizował. |
|
Rejestracja w KSIP rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa po terminie określonym w Zarządzeniu nr 70 KGP z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji. |
Funkcjonariusze wprowadzający rejestrację do KSIP (dyżurni) za godzinę przyjęcia zgłoszenia błędnie uznawali dane z notatki urzędowej sporządzonej przez osobę przyjmującą zawiadomienie zamiast z protokołu przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie. |
|
9. Prawidłowość realizacji czynności w związku ze zgłoszeniem zaginięcia osoby (przyjęciem zawiadomienia o zaginięciu osoby) |
Brak sprawdzenia w KSIP osoby zaginionej przed przyjęciem zawiadomienia o jej zaginięciu. |
Błędna interpretacja przepisów oraz niewłaściwe rozwiązania organizacyjne i brak właściwej komunikacji pomiędzy funkcjonariuszem przyjmującym zawiadomienie, a służbą dyżurną (w sytuacji braku dostępu do KSIP przyjmującego zawiadomienie o zaginięciu osoby i nieprzekazanie tej informacji dyżurnemu jednostki, co skutkuje brakiem sprawdzenia osoby). |
Brak pełnej dokumentacji, która winna znaleźć się w teczce poszukiwania osoby zaginionej, tj.: potwierdzenia rejestracji osoby zaginionej i okoliczności zaginięcia w KSIP i notatek służbowych z wykonanych czynności dotyczących poszukiwania osoby zaginionej. |
Niedopatrzenie ze strony osoby przetwarzającej informacje w KSIP. Brak egzekwowania przez przełożonych sporządzania dokumentacji przez policjantów i włączenia jej do teczki poszukiwania osoby zaginionej przez referenta sprawy. |
|
Nieprawidłowe zakwalifikowanie poziomu poszukiwań osoby. |
Niewłaściwa interpretacja przepisów. |
|
10. Prawidłowość przeprowadzenia i dokumentowania w SWD odpraw do służby dla funkcjonariuszy ruchu drogowego oraz prawidłowość przygotowania do pracy, użytkowania i dokumentowania wykorzystania urządzeń do pomiaru prędkości, mobilnych terminali nasobnych i terminali płatniczych.
|
Brak dokonania kontroli zapisów rejestru przyrządu kontrolno- pomiarowego do pomiaru prędkości poprzez porównanie ich z zarejestrowanym przez przyrząd materiałem wideo, w każdym z analizowanych miesięcy. |
Nienależyta realizacja obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy wyznaczonych do dokonywania tego typu porównań. |
11.Funkcjonowanie Stacji Obsługi Pojazdów |
Brak udokumentowania wymiany filtrów oleju w trakcie 3 okresowych wymian oleju silnikowego. |
Nierzetelne prowadzenie dokumentacji służbowej przez osoby odpowiedzialne oraz niewłaściwy nadzór. |
Nierzetelne, niezgodne ze stanem faktycznym, opracowywanie comiesięcznego wykazu pojazdów wyłączonych z eksploatacji. |
Niewłaściwy sposób podawania danych oraz omyłka osoby sporządzającej wykaz. |
|
Zużywanie oleju silnikowego podczas czynności obsługowo- naprawczych w ilościach wyższych niż wymagane i zalecane przez producentów pojazdów. |
Wykorzystanie oleju silnikowego do smarowania urządzeń stacji obsługi pojazdów, a także stosowanie większych ilości oleju niż wymagane przez producenta oraz tzw. dolewki oleju między przeglądami okresowymi. |
|
Brak określenia trybu postępowania ze zużytym asortymentem- w arkuszach weryfikacji części. |
Nierzetelne prowadzenie dokumentacji warsztatowej oraz nieprawidłowy nadzór nad czynnościami obsługowo- naprawczymi. |
|
12. Terminowość procesu recertyfikacji i dezaktywacji kart mikroprocesorowych służących do uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych. |
Niedochowanie terminu recertyfikacji KM. |
Nieuwaga/niedopatrzenie lub/i obciążenie innymi obowiązkami służbowymi lub/i nie zwracanie uwagi na okres ważności certyfikatu KM przez użytkowników KM lub/i brak świadomości użytkowników o konieczności dochowania terminu na przesłanie wniosku o recertyfikację KM wynikającego z Zarządzenia. |
Przesłanie wniosków o dezaktywację KM do WTI KWP w Katowicach z nieuzasadnioną zwłoką ( 2 przypadki). |
Niestosowanie procedur wynikających z regulacji wewnętrznych oraz Zarządzenia przez użytkownika KM oraz Komendanta. |
|
Niewdrożenie procedury dezaktywacji KM, pomimo wystąpienia przesłanek określonych w przepisach. |
Stosowanie błędnej interpretacji przepisów Zarządzenia nr 29 Komendanta Głównego Policji z dnia 11.08.2017 r. w sprawie form uwierzytelniania użytkowników systemów teleinformatycznych Policji przeznaczonych do przetwarzania informacji jawnych. |
|
13. Wykorzystanie w służbie przez policjantów przyrządów kontrolno- pomiarowych, służących do pomiaru prędkości, o których mowa w Zarządzeniu nr 30 KGP z dnia 22 września 2017 r. w sprawie pełnienia służby na drogach. |
Nieprecyzyjne wyznaczanie miejsc prowadzenia kontroli statycznych z RMP (w tym na etapie planowania zadań w tym zakresie w systemie SWD). |
Brak realizacji polecenia ówczesnego Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach zawartego w piśmie z dnia |
Dokonywanie pomiarów prędkości w czasie i miejscach niezgodnych z dyslokacją przekazaną na odprawie lub bieżącymi i udokumentowanymi poleceniami dyżurnego/ przełożonego w trakcie odpraw do służby. |
Samodzielna decyzja policjantów z patrolu o zmianie miejsca dokonywania pomiarów prędkości - bez (udokumentowanego) poinformowania o tym fakcie przełożonych i uzyskania ich zgody w tym zakresie. |
|
Brak nadzoru bezpośrednich przełożonych (lub innych wyznaczonych osoby) nad sposobem prowadzonych wpisów przez policjantów w rejestrach urządzeń kontrolno- pomiarowych, poprzez dokonywanie kontroli tych wpisów minimum raz w miesiącu . |
Brak realizacji polecenia ówczesnego Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach zawartego w piśmie z dnia |
|
Brak udokumentowanej formy sprawowania nadzoru nad wykorzystaniem urządzeń do pomiaru prędkości z wizualizacja obrazu, w szczególności polegającej na porównaniu zgranego materiału ze sporządzoną przez policjantów dokumentacją. |
Brak realizacji polecenia ówczesnego Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach zawartego w piśmie z dnia |
|
Niepobranie do służby RMP. |
Brak realizacji wewnętrznych (nieudokumentowanych) procedur obowiązujących w jednostce oraz dyspozycji § 8 ust. 1 Decyzji nr 405/2009 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia 12.10.2009 r. w sprawie zasad i trybu powierzania mienia policjantom i pracownikom Policji garnizonu śląskiego. |
|
Nieudokumentowanie faktu pobrania urządzenia. |
||
Dyslokowanie patroli niezgodnie z bieżącymi i udokumentowanymi potrzebami, w szczególności opisanymi w dokumentacji, o której mowa w § 4 ust. 1 i 2 Zarządzenia nr 30 KGP. |
Odprawiający do służby policjantów powoływali się na analizę zdarzeń drogowych, których przyczyną nie była nadmierna prędkość. |
|
14. Realizacja jednorazowych czynności poszukiwawczych w myśl Zarządzenia pf- 47 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 czerwca 2018 roku w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości. |
Brak sprawdzeń informacji o osobie w policyjnych lub/oraz poza policyjnych bazach danych przed przystąpieniem do realizacji administracyjno- porządkowych czynności jednorazowych. |
Braki kadrowe i obciążenie innymi obowiązkami służbowymi. |
Brak sprawdzenia podczas realizacji administracyjno- porządkowych czynności jednorazowych wszystkich wskazanych przez organ je zlecający miejsc pobytu osoby poszukiwanej. |
Niezweryfikowanie uzyskanych ustnie niepotwierdzonych informacji. |
|
15. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków
|
Nierzetelne wyjaśnienie zarzutu innego niż główny. |
Błędne uznanie skargi jako ponowionej. |
Brak rejestracji skargi ponowionej i włączenie jej jedynie do akt zakończonego już postępowania skargowego. |
Błędna ocena i kwalifikacja przez koordynatora skargowego pism/korespondencji (skarg) stanowiących polemikę skarżącego z treścią udzielonej mu odpowiedzi. |
|
Niezasadne umieszczenie pouczenia o treści art. 239 § 1 kpa w zawiadomieniu o sposobie załatwienia skargi. |
Niedopatrzenie referenta postępowania skargowego. |
|
Nieuzasadnione odstąpienie od rejestracji skarg w Rejestrze Skarg i Wniosków, uznanych za ponowione bez wskazania nowych okoliczności. |
Błędna ocena i kwalifikacja przez koordynatora skargowego pism/korespondencji (skarg) stanowiących polemikę skarżącego z treścią udzielonej mu odpowiedzi. |
|
Przewlekłość postępowania skargowego- skutkująca przedłużeniem trwania postępowania. |
Nieudokumentowanie wykonanych czynności w ramach postępowania skargowego przez jego referenta. |
|
Naruszenie określonego w art. 237 § 1 kpa ustawowego terminu załatwienia skargi. |
Błędne przyjęcie daty wpływu skargi do organu. |
1 W tym 2 etaty kierownicze i 4 etaty obsługi kancelaryjnej/ sekretariat.
2 1 osoba oddelegowane do pełnienia służby w Wydziale, oraz 4 pracowników korpusu służby cywilnej.
3 Ogólna liczba osób, które realizowały czynności kontrolne w 2021 r. (w tym jeden pracownik korpusu służby cywilnej), przy czym w przypadku Nieetatowego Zespołu do spraw wydarzeń nadzwyczajnych 2 osoby wchodzące w jego skład kontynuowały kontrole rozpoczęte w 2020 r., a 1 realizowała kontrolę wynikającą z Planu Kontroli (…) na 2021 r.
4 W tym 2 pracowników korpusu służby cywilnej.
5 5 kontroli przeprowadzono w podmiotach, w których realizowane były również kontrole w trybie zwykłym i 1 w podmiocie, w którym kontroli w tym trybie nie realizowano.
6 Wskazana wartość obejmuje 29 podmiotów, w których przeprowadzono kontrole w trybie zwykłym oraz 1, w którym przeprowadzono kontrolę w trybie uproszczonym (5 w trybie uproszczonym wyłączono z przyczyn opisanych powyżej w przypisie 5).