Działalność kontrolna Wydziału Kontroli KWP w Katowicach w 2023 r.
SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
WYDZIAŁU KONTROLI KWP W KATOWICACH
ZA ROK 2023 r.
Kontrole Liczba |
Kontrole |
Ogółem |
||||
Tryb zwykły |
Tryb uproszczony |
Planowe |
Poza planem |
|||
przeprowadzonych kontroli |
41 |
2 |
43 |
0 |
43 |
|
skontrolowanych podmiotów |
41 |
2 |
43 |
0 |
43 |
|
Skierowanych w wyniku kontroli: |
wniosków do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
innych zawiadomień |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
kontroli rozpoczętych a niezakończonych w okresie sprawozdawczym (są to kontrole, w których na dzień 31.12.2023 r. czynności kontrolne były w trakcie realizacji, lub brak było podpisanego dokumentu pokontrolnego przez kontrolera) |
5 |
3 |
8 |
0 |
8 |
|
niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2023 r. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-
Liczba kontroli przeprowadzonych1 w roku sprawozdawczym przez wszystkie komórki organizacyjne i liczba skierowanych zawiadomień (wg tabeli).
-
Wyniki kontroli zakończonych w 2023 r.
Wyniki kontroli |
Liczba zakończonych kontroli2 |
Pozytywna |
11 |
Pozytywna z uchybieniami |
0 |
Pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości |
31 |
Negatywna |
1 |
3. Jakich obszarów działalności dotyczyły kontrole zakończone w 2023 r.?
Obszar kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
Finanse publiczne w zakresie:
|
2 |
Gospodarowanie majątkiem publicznym w zakresie:
|
0 |
Wykonywanie zadań merytorycznych, tj. zadań dla których jednostka została powołana/utworzona w zakresie:
|
343 |
Zarządzanie kadrami w zakresie:
|
0 |
Procesy legislacyjne w zakresie:
|
0 |
Księgowość i sprawozdawczość w zakresie:
|
0 |
Upublicznianie informacji w zakresie:
|
0 |
Przestrzeganie zasad etycznych w zakresie:
|
0 |
Działalność kontrolna oraz postępowanie ze skargami i wnioskami |
7 |
Informatyzacja działalności/Bezpieczeństwo IT |
0 |
Zarządzanie, realizacja i kontrola programów finansowych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej |
0 |
Inny obszar/inne obszary Proszę wymienić obszar lub obszary działalności kontrolnej |
0 |
-
4. Obszary kontroli, w których stwierdzono najistotniejsze/kluczowe nieprawidłowości powodujące zagrożenie zdrowia lub życia oraz mające charakter systemowy wpływający na prawidłowy sposób realizacji zadań służbowych, a także skutkujące:
-
oceną pozytywną z nieprawidłowościami lub negatywną,
-
sformułowaniem kluczowych (krytycznych) zaleceń pokontrolnych/ wniosków4,
-
skierowaniem zawiadomień do właściwych organów.
l. p. |
Obszar kontroli (wg podziału jak w pkt 3) |
Opis nieprawidłowości |
Przyczyny powstania nieprawidłowości |
Treść zalecenia/wniosku |
Najważniejsze efekty uzyskane z kontroli5 |
1. |
Obszar:
Finanse publiczne w zakresie: |
KMP w Piekarach Śląskich Temat kontroli: Realizacja procedur określonych w Regulaminie dotyczącym udzielania zamówień publicznych, co do których nie stosuje się przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych |
|||
Podmiot kontrolowany zaciągnął zobowiązanie finansowe, pomimo braku zabezpieczenia środków na ich realizację. |
Błąd pracowników Zespołów Finansów i Zaopatrzenia KMP |
Dokonywać zakupów lub zlecać usługi nie wcześniej, niż po uzyskaniu informacji z wydziału zaopatrującego KWP
|
Kierownik jednostki kontrolowanej w dniu 15.02.2023 r. wydał Decyzję i reprezentacyjnego. _ _ _ _ _ _ Zainicjowanie wprowadzenia zmian (dot. kontroli przeprowadzanej w KMP w: - Piekarach Śląskich - Rudzie Śląskiej). |
||
KMP w Rudzie Śląskiej Temat kontroli: Realizacja procedur określonych w Regulaminie dotyczącym udzielania zamówień publicznych, co do których nie stosuje się przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych. |
|||||
Podmiot kontrolowany zaciągnął zobowiązanie finansowe, pomimo braku zabezpieczenia środków na ich realizację. |
Błąd pracowników Zespołów Finansów i Zaopatrzenia KMP |
Dokonywać zakupów lub zlecać usługi nie wcześniej, |
|||
2. |
Obszar:
Wykonywanie zadań merytorycznych, tj. zadań dla których jednostka została powołana/ utworzona w zakresie: inne w obszarze wykonywania zadań merytorycznych
|
KMP w Świętochłowicach Temat kontroli: Prawidłowość prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, zakończonych odstąpieniem od wniesienia wniosku o ukaranie. |
|||
- Zakończenie czynności wyjaśniających mimo niewykonania wszystkich czynności dowodowych, mogących mieć wpływ na sposób ich zakończenia. - Wpisanie do e-RSoW daty otrzymania wiadomości - Brak uzyskania od osoby uprawnionej żądania ścigania sprawcy wykroczenia. - Nieuzasadnione przekroczenie miesięcznego terminu ukończenia czynności wyjaśniających. - Nieuzasadniona bezczynność w prowadzonych czynnościach wyjaśniających. - Przyjęcie przesłanki zakończenia czynności wyjaśniających, nieznajdującej uzasadnienia w zgromadzonym materiale dowodowym. - Zatwierdzanie wydruków KSIP, które zawierały błędne informacje. - Zatwierdzanie wniosków - Brak dostatecznego nadzoru nad terminowością i prawidłowością prowadzenia czynności wyjaśniających
|
- Wadliwe decyzje prowadzących sprawy - referentów, które były akceptowane przez ich przełożonych. - Omyłki pisarskie. - Znaczne obciążenie ilością prowadzonych spraw przez referentów. - Nieefektywny sposób prowadzenia czynności. - Niedopatrzenie. - Jakość sprawowanego nadzoru była niewystarczająca i sprowadzała się jedynie do dekretowania spraw |
Wykonać czynności i w zależności od dokonanych ustaleń podjąć stosowną decyzję merytoryczną. - Dokonać korekty w e-RSoW: - dat otrzymania wiadomości - daty popełnienia wykroczenia w sprawie 997/22. Zapewnić, aby: - w przypadku wykroczeń ściganych na żądanie pokrzywdzonego, każdorazowo uzyskać od tej osoby ewentualne żądanie (na piśmie lub do protokołu), - realizacja czynności wyjaśniających odbywała się bez zbędnej zwłoki, tak by nie dopuścić do utraty materiału dowodowego i obejmowała wszystkie niezbędne czynności dowodowe i wykrywcze, -nie wykonywano czynności zbędnych (pozornych), które są nieefektywne, a wpływają - korzystano z możliwości wysłania wezwania dla świadka za pośrednictwem operatora pocztowego, w przypadkach gdy podejmowane próby osobistego kontaktu były nieskuteczne, - przekroczenie terminu prowadzenia czynności wyjaśniających następowało tylko w okolicznościach, Spowodować, - przyjmowano przesłanki zakończenia czynności znajdujące uzasadnienie - zawarty w uzasadnieniu opis argumentował przyjęcie przesłanki zakończenia czynności wyjaśniających. - Wprowadzić skuteczny, bieżący system nadzoru nad prowadzonymi sprawami, w szczególności poprzez egzekwowanie wprowadzania do KSIP informacji zgodnej - Dokonać korekty w KSIP daty zgłoszenia w sprawie 747/22. - Wprowadzić skuteczny, bieżący system nadzoru nad prowadzonymi sprawami, - kontrolowanie prowadzonych spraw w zakresie prawidłowości ich prowadzenia, w tym, - monitorowanie dynamiki - wyeliminowanie generowania przez referentów „sztucznych” obciążeń prowadzonymi sprawami, na skutek nieefektywnego prowadzenia czynności, - rzetelne analizowanie materiałów czynności wyjaśniających przed zatwierdzaniem wniosku |
Komendant Miejski Policji w Świętochłowicach podjął działania zmierzające do zmiany sposobu prowadzenia czynności wyjaśniających, tak by gwarantował on postępowanie zgodne z przepisami oraz eliminował nieprawidłowości, uchybienia i inne błędy ujawnione Działania te objęły także prace nad usprawnieniem nadzoru przełożonych nad tym zagadnieniem.
|
||
KPP w Będzinie Temat kontroli: Prawidłowość prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, zakończonych odstąpieniem od wniesienia wniosku o ukaranie. |
|||||
- Nieuzasadnione przekroczenie miesięcznego terminu ukończenia czynności wyjaśniających. - Niezasadna bezczynność
- Zakończenie czynności wyjaśniających przyjmując przesłankę nie wynikającą - Zakończenie czynności wyjaśniających mimo niewykonania wszystkich czynności dowodowych, mogących mieć wpływ - Brak powiadomienia pokrzywdzonego/osoby zawiadamiającej o odstąpieniu od skierowania wniosku o ukaranie do sądu. - Brak dostatecznego nadzoru nad terminowością i prawidłowością prowadzenia czynności wyjaśniających |
- Błąd / przeoczenie funkcjonariuszy wprowadzających dane. - Obciążenie prowadzonymi sprawami, nieefektywny sposób prowadzenia czynności, jak również „przetrzymywanie” spraw. - Błędne uznanie przez referenta, - Brak należytej staranności w dotarciu do sprawcy czynu oraz nie skorzystanie z katalogu możliwych
|
W obszarze rejestracji spraw a) czynności wyjaśniające b) dane z czynności wyjaśniających zamieszczane c) informacje o wykroczeniach wprowadzano do KSIP w ciągu 5 dni od dnia wystąpienia podstaw do ich wprowadzenia, zgodnie z §57 ust. 3 Zarządzenia nr 70 KGP z dnia 02.12.2019 r. d) dane wprowadzane do KSIP były zgodne z informacjami wynikającymi ze zgromadzonej dokumentacji czynności wyjaśniających.
W zakresie prowadzenia czynności wyjaśniających a) realizacja czynności wyjaśniających odbywała b) prawidłowo dokumentowano przeprowadzone czynności dowodowe, c) nie wykonywano czynności zbędnych (pozornych), które d) przekroczenie terminu prowadzenia czynności wyjaśniających następowało tylko w okolicznościach, e) wyeliminowano przypadki nieuzasadnionego przetrzymywania materiałów czynności wyjaśniających przed sporządzeniem wniosków f) decyzje merytoryczne h) każdorazowo o odstąpieniu od skierowania wniosku
Wprowadzić skuteczny, bieżący system nadzoru nad prowadzonymi sprawami - ich prawidłowe dekretowanie do dalszej realizacji, - kontrolowanie prawidłowości prowadzonych spraw, w tym, - monitorowanie dynamiki - reakcję na przypadki nieefektywnego prowadzenia czynności, skutkującego generowaniem przez referentów „sztucznych” obciążeń, - rzetelne analizowanie materiałów czynności wyjaśniających przed zatwierdzeniem wniosku - kontrolowanie przedkładanych do zatwierdzenia formularzy KSIP, celem wyeliminowania błędów w rejestracji wykroczeń oraz ich prawidłową akceptację, zgodnie z §42 ust. 13 Zarządzenia nr 70/19 KGP.
Przeprowadzić szkolenie,
Przekazać stosowne zawiadomienie wraz z informacjami o przysługujących uprawnieniach pokrzywdzonym
Wykonać czynności
Podjąć działania w sprawie RSoW 193/22, zmierzające
Wprowadzić rozwiązania organizacyjne, mające na celu proporcjonalne obciążanie funkcjonariuszy prowadzonymi czynnościami wyjaśniającymi oraz zapewniające
Przeprowadzić - w czwartym kwartale bieżącego roku - kontrolę w komórkach wykroczeniowych KPP
|
Komendant Powiatowy Policji w Będzinie podjął działania zmierzające do zmiany sposobu prowadzenia czynności wyjaśniających, tak by gwarantował on postępowanie zgodne z przepisami oraz eliminował nieprawidłowości, uchybienia i inne błędy ujawnione Działania te objęły także prace nad usprawnieniem nadzoru przełożonych nad tym zagadnieniem.
|
||
KMP w Chorzowie Temat kontroli: Realizacja czynności służbowych przez policjantów w związku z zatrzymaniem osoby nieletniej. |
|||||
Brak bezzwłocznego zawiadomienia rodziców albo tego z rodziców, pod którego stałą pieczą nieletni faktycznie pozostaje, albo opiekuna nieletniego o fakcie i przyczynie zatrzymania. Brak doręczenia kopii protokołu zatrzymania nieletniego rodzicom / opiekunom nieletniego. |
Nieznajomość i nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów. Niedostateczne przygotowanie |
Zawiadamiać bezzwłocznie rodziców albo tego z rodziców, pod którego stałą pieczą nieletni faktycznie pozostaje, albo opiekuna nieletniego |
W celu poprawy efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu Komendant Miejski Policji w Chorzowie zobowiązał dyżurnych Przeprowadzone zostało szkolenie |
||
KMP w Bytomiu Temat kontroli: Realizacja czynności służbowych przez policjantów w związku z zatrzymaniem osoby nieletniej. |
|||||
Brak bezzwłocznego zawiadomienia rodziców albo tego z rodziców, pod którego stałą pieczą nieletni faktycznie pozostaje, albo opiekuna nieletniego o fakcie i przyczynie zatrzymania. Brak doręczania kopii protokołu zatrzymania nieletniego rodzicom / opiekunom nieletniego. |
Nieznajomość i nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów. Niedostateczne przygotowanie |
|
W celu poprawy efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu Komendant Miejski Policji w Bytomiu: - wystosował pismo do Naczelników Wydziałów KMP w Bytomiu - polecił wzmóc nadzór w kontekście ujawnionych nieprawidłowości. |
||
Wydział Kryminalny KWP w Katowicach Temat kontroli: Prawidłowość zabezpieczania środków pieniężnych w ramach realizowanych czynności procesowych |
|||||
Niewłaściwe postępowanie |
Niewłaściwa interpretacja obowiązujących przepisów. |
Zapewnić udział przełożonego w ponownym przeliczaniu środków pieniężnych |
Dostosowując podejmowane działania do obowiązujących procedur - Naczelnik Wydziału Kryminalnego KWP w Katowicach polecił przełożonym odpowiedzialnym za przebieg czynności wykonywanych |
||
Wydział dw. z Przestępczością Gospodarczą KWP w Katowicach Temat kontroli: Prawidłowość zabezpieczania środków pieniężnych w ramach realizowanych czynności procesowych |
|||||
Brak opisania w protokołach
|
Nieznajomość obowiązujących przepisów, w tym procedur, poleceń, niezrozumienie lub ich wadliwa interpretacja. Nierzetelne dokumentowanie czynności. |
|
Naczelnik Wydziału dw. z PG KWP |
||
3. |
Obszar: Działalność kontrolna oraz postępowanie ze skargami i wnioskami |
KMP w Bytomiu Temat kontroli: Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków |
|||
Naniesione adnotacje w Rejestrze Skarg i Wniosków KMP w Bytomiu nie odzwierciedlały faktycznych dat określających okres prowadzenia postępowań skargowych, a tym samym uniemożliwiały
Naruszenie ustawowego terminu załatwienia skargi. |
Błędna interpretacja przepisów. |
Spowodować aby rejestrowano skargi, w sposób gwarantujący kontrolę wpływu, przebiegu
Podjąć działania zmierzające do zapewnienia terminowości rozpatrywania i załatwiania skarg poprzez wypracowanie rozwiązań skutkujących właściwym nadzorem nad tym zagadnieniem. |
Komendant Miejski Policji w Bytomiu poinformował, iż Rejestr Skarg |
||
KMP w Częstochowie Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków |
|||||
Nieuzasadnione odstąpienie |
Niedostatecznie wnikliwa (błędna) analiza, ocena i kwalifikacja charakteru/statusu otrzymanej korespondencji. |
Zapewnić rejestrację skarg |
Dostosowanie działań |
-
5. Zawiadomienia (o których mowa w pkt 4 lit. c) skierowanych w 2023 r., wg tabeli6.
Rodzaj zawiadomienia |
Kontrolowany podmiot i temat kontroli
|
W sprawie (kwalifikacja czynu) |
Podmiot, do którego skierowano zawiadomienie |
- |
- |
- |
- |
6. Proszę o opisanie, w formie syntetycznej wyników kilku wybranych kontroli, które w Państwa opinii miały strategiczny wpływ na zmianę sposobu realizacji bieżących zadań lub usprawnienie funkcjonowania zarówno kontrolowanych jednostek organizacyjnych, jak i całej formacji/instytucji, tj.:
-
temat kontroli wraz z informacją w jakim podmiocie/jednostce została przeprowadzona kontrola;
-
cel kontroli;
-
ocena kontroli wraz ze wskazaniem nieprawidłowości/uchybień;
-
sformułowane wnioski/zalecenia wraz z informacją o realizacji wniosków/zaleceń pokontrolnych
efekty kontroli/wpływ wyników kontroli na funkcjonowanie skontrolowanej jednostki oraz całej formacji/instytucji.
A. KPP w Będzinie
Kontrola planowa w temacie: „Organizacja i pełnienie służby obchodowej dzielnicowych w aspekcie dokumentowania jej przebiegu oraz nadzór nad tym zagadnieniem” przeprowadzona w KPP w Będzinie.
Celem kontroli było sprawdzenie i ocena działalności prowadzonej w Komendzie Powiatowej Policji w Będzinie w zakresie realizacji zadań służbowych związanych z organizacją i pełnieniem służby obchodowej dzielnicowych w aspekcie dokumentowania jej przebiegu oraz nadzór nad tym zagadnieniem. Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2023 r.
Przedmiot kontroli objął:
-
Organizację służby obchodowej,
-
Pełnienie służby obchodowej,
-
Nadzór nad służbą obchodową pełnioną przez dzielnicowego.
W ramach przeprowadzonych czynności kontrolnych ujawniono szereg uchybień i nieprawidłowości w zakresie:
-
Braku lub nierzetelnego odnotowania w protokołach z odpraw lub czynności zbliżonych do odpraw służb patrolowych SWD Policji:
a) zadań dla dzielnicowych ujętych w e-Notatniku,
b) zapoznania dzielnicowego z aktualnymi wydarzeniami zaistniałymi w rejonie jednostki organizacyjnej Policji i poleceniami właściwych przełożonych,
c) miejsca i czasu pełnienia służby oraz miejsca i czasu przerw w służbie.
-
Odnotowywania „zadań dla dzielnicowych – e-Notatnik” w protokołach z odprawy lub czynności zbliżonych do oprawy w sposób lakoniczny (bez wskazania zaplanowanych konkretnych czynności).
-
Braku lub nierzetelnego udokumentowania w notatnikach służbowych informacji przekazanych na odprawie do służby obchodowej:
a) miejsca i czasu pełnienia służby,
b) miejsca i czasu przerwy w służbie.
-
Nieuzasadnionego braku wykonania przez dzielnicowego „zadań dla dzielnicowych - e-Notatnik” ujętych w protokole z odprawy lub czynności zbliżonych do odprawy służby patrolowej.
-
Odnotowywania poszczególnych czynności w notatniku służbowym w sposób lakoniczny, bez wskazania ich miejsca oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia.
-
Braku określania terminu wykonania poszczególnych zadań w planie priorytetowym.
-
Braku udokumentowania wykonywania zaplanowanych działań zmierzających do realizacji planu priorytetowego lub wykonanie ich bez dochowania wyznaczonego terminu.
-
Braku lub nierzetelnego wprowadzenia danych ze służby dzielnicowego do SESPol.
-
Wprowadzania do SESPol danych ze służb obchodowych, pełnionych przez dwóch dzielnicowych, za pośrednictwem konta dostępowego jednego z nich.
-
Braku odnotowania w notatniku służbowym, przez bezpośredniego przełożonego:
- rozliczenia ze służby obchodowej,
- uwag do jej pełnienia, pomimo nieuzasadnionego niezrealizowania przez dzielnicowego zadań zleconych na odprawie do służby.
-
Braku dostatecznego nadzoru nad prawidłowością wprowadzania danych do SESPol.
-
Braku udokumentowania realizacji kontroli: terminowości realizacji przydzielonej poczty, notatników służbowych dzielnicowych, odbierania przez nich telefonów służbowych oraz zapoznawania ich z pocztą e-mail w SEPP.
-
Braku realizacji, co najmniej raz w miesiącu, wobec każdego dzielnicowego, czynności w ramach nadzoru nad służbą obchodową, o których mowa w § 51 Zarządzenia nr 5/2016 KGP.
-
Braku udokumentowania w notatniku służbowym dzielnicowego, czynności wykonanych w ramach nadzoru nad pełnieniem służby obchodowej wskazanych w § 51 Zarządzenia nr 5/2016 KGP.
-
Odnotowania w notatniku służbowym i książce nadzoru czynności wykonanych w ramach nadzoru, w sposób uniemożliwiający ustalenie daty, czasu i miejsca ich wykonania.
Przyczyną ww. nieprawidłowości w większości przypadków był pośpiech, omyłka, niedopatrzenie. Ponadto znaczna ich część powstała w związku z nieznajomością i nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów oraz przyjętą niewłaściwą praktyką. W przypadku danych wprowadzanych do SESPOL błędy wynikały również z wprowadzania tych informacji przez inne osoby (a nie dzielnicowych, których to dotyczyło).
W ramach działań naprawczych, mając na uwadze ustalenia kontroli, w celu wyeliminowania przyczyn oraz skutków stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, a także zapobieżenia powstawaniu analogicznych błędów w przyszłości, zalecono Komendantowi Powiatowemu Policji w Będzinie:
-
Zapoznać z treścią wystąpienia pokontrolnego wszystkich dzielnicowych KPP w Będzinie i jednostek podległych oraz osoby sprawujące nadzór nad tematyką objętą kontrolą, a także omówić z ww. osobami ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości.
-
Zapewnić aby, w protokołach z odpraw lub czynności zbliżonych do odpraw służb patrolowych SWD Policji odnotowywano w sposób rzetelny:
-
zadania dla dzielnicowych ujęte w e-Notatniku,
-
zapoznanie dzielnicowego z aktualnymi wydarzeniami zaistniałymi w rejonie jednostki organizacyjnej Policji i poleceniami właściwych przełożonych,
-
miejsce i czas pełnienia służby oraz miejsce i czas przerw w służbie.
-
-
W zakresie dokumentowania czynności służbowych w notatniku służbowym spowodować, aby dzielnicowi odnotowywali:
-
miejsce i czas pełnienia służby oraz miejsce i czas przerwy w służbie, zgodnie z informacjami przekazanymi podczas odprawy,
-
realizację poszczególnych czynności w sposób rzeczowy ze wskazaniem ich miejsca oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia.
-
-
Zobowiązać dzielnicowych do:
-
wykonywania zaplanowanych „zadań dla dzielnicowych – e-Notatnik”,
-
określania terminu wykonania poszczególnych zadań w planie priorytetowym,
-
terminowego wykonywania zaplanowanych działań zmierzających do realizacji planów priorytetowych oraz ich dokumentowania.
-
-
W obszarze wprowadzania danych ze służby dzielnicowego do SESPol zapewnić aby:
-
po zakończonej służbie obchodowej wprowadzane efekty służby dzielnicowego do SESPol były zgodne z informacjami wynikającymi z dokumentacji sporządzonej podczas jego służby,
-
w przypadku wprowadzania przez dzielnicowego danych ze służby do SESPol każdorazowo rejestrował on swoje efekty służby, korzystając z indywidualnej karty mikroprocesorowej.
-
-
Dokonać korekty w SESPol danych wprowadzonych niezgodnie ze stanem faktycznym, które szczegółowo opisano w treści wystąpienia pokontrolnego.
-
Zwiększyć nadzór nad pełnieniem służby obchodowej przez dzielnicowych, w szczególności poprzez:
-
egzekwowanie wprowadzania do SESPol informacji zgodnych ze stanem faktycznym,
-
odnotowywanie w notatniku służbowym rozliczenia ze służby obchodowej oraz ewentualnych uwag do jej pełnienia w przypadku nieuzasadnionego niezrealizowania przez dzielnicowego zadań zleconych na odprawie do służby,
-
dokumentowanie wykonania kontroli: terminowości realizacji przydzielonej poczty, notatników służbowych dzielnicowych, odbierania przez nich telefonów służbowych oraz zapoznawania ich z pocztą e-mail w SEPP,
-
realizację, co najmniej raz w miesiącu, wobec każdego dzielnicowego, czynności w ramach nadzoru nad służbą obchodową, o których mowa w § 51 Zarządzenia nr 5 KGP z dnia 20 czerwca 2016 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika dzielnicowych i każdorazowo dokumentowanie ich wykonania w notatniku służbowym i książce nadzoru, w sposób umożliwiający ustalenie daty, czasu i miejsca ich wykonania.
-
-
Rozważyć możliwość wprowadzania przez dzielnicowych swoich efektów służby do SESPol.
Komendant Powiatowy Policji w Będzinie poinformował, że:
- za pośrednictwem Naczelnika Wydziału Prewencji oraz Komendantów Komisariatów z ustaleniami wystąpienia pokontrolnego zostali zapoznani wszyscy dzielnicowi KPP w Będzinie oraz jednostek podległych jak również wszystkie osoby sprawujące nadzór nad tematyką objętą kontrolą, a także omówiono z ww. osobami ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości,
- poinformował, że zobowiązał osoby przeprowadzające odprawy do tego, aby w protokołach z odpraw lub czynności zbliżonych do odpraw służb patrolowych SWD Policji odnotowywali w sposób rzetelny zadania dla dzielnicowych ujęte w e-Notatniku, fakt zapoznania dzielnicowych z aktualnymi wydarzeniami zaistniałymi w rejonie jednostki organizacyjnej Policji i poleceniami właściwych przełożonych oraz wskazywali właściwe miejsce i czas pełnienia służby oraz miejsce i czas przerwy w służbie.
- zobowiązał wszystkich dzielnicowych KPP w Będzinie oraz jednostek podległych aby w notatnikach służbowych odnotowywali miejsce i czas pełnienia służby oraz czas i miejsce realizacji przerwy służbie, zgodnie z informacjami przekazanymi podczas odprawy, jak również realizację poszczególnych czynności w sposób rzeczowy ze wskazaniem ich miejsca oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia,
- zobowiązał wszystkich dzielnicowych KPP w Będzinie oraz jednostek podległych do wykonywania zaplanowanych „zadań dla dzielnicowych – e-notatnik”, by prawidłowo określali termin wykonywania poszczególnych zadań w planie priorytetowym, jak również do tego aby terminowo wykonywali zaplanowane działania zmierzających do realizacji planów priorytetowych oraz ich dokumentowania
- zobowiązał wszystkich dzielnicowych KPP w Będzinie oraz jednostek podległych aby po zakończonej służbie obchodowej wprowadzali samodzielnie efekty służby dzielnicowego do SESPol i aby były zgodne z informacjami wynikającymi z dokumentacji sporządzonej podczas służby,
- polecił aby dzielnicowy każdorazowo wprowadzając ww. dane korzystał z indywidualnej karty mikroprocesorowej.
- polecił zwiększyć nadzór nad pełnieniem służby obchodowej przez dzielnicowych, w szczególności poprzez:
-
egzekwowanie wprowadzania do SESPol informacji zgodnej ze stanem faktycznym,
-
odnotowywanie w notatniku służbowym rozliczenia ze służby obchodowej oraz ewentualnych uwag do jej pełnienia w przypadku nieuzasadnionego niezrealizowania przez dzielnicowego zadań zleconych na odprawie do służby,
-
dokumentowanie wykonania kontroli terminowości realizacji przydzielonej poczty, notatników służbowych dzielnicowych, odbierania przez nich telefonów służbowych oraz zapoznawania ich z pocztą e-mail w SEPP – zgodnie z dyspozycją §9 ust. 1 pkt 1 – 3 Decyzji nr 111/2022 KPP w Będzinie,
-
realizację, co najmniej raz w miesiącu, wobec każdego dzielnicowego czynności w ramach nadzoru nad służbą obchodową, o których mowa w § 5 Zarządzenia nr 5 i każdorazowo dokumentowanie ich wykonania w notatniku służbowym i książce nadzoru, w sposób umożliwiający ustalenie daty, czasu i miejsca ich wykonania.
Ponadto Komendant Powiatowy Policji w Będzinie wydał pisemne polecenie, aby dzielnicowi KP w Wojkowicach samodzielnie wprowadzali swoje efekty służby do SESPol. Każdemu z nich nadano uprawnienia do wprowadzania danych do SESPol oraz wyposażono w indywidualne karty mikroprocesorowe. Dodatkowo wskazał, że od dnia 15 lutego 2024 r. efekty służby każdego z dzielnicowego KP w Wojkowicach wprowadzane są indywidualnie z wykorzystaniem ich kart mikroprocesorowych.
B. KMP w Chorzowie
Kontrola planowa w temacie: „Realizacja czynności służbowych przez policjantów w związku z zatrzymaniem osoby nieletniej” przeprowadzona w KMP w Chorzowie. Celem kontroli było sprawdzenie i ocena działalności prowadzonej w KMP w Chorzowie w zakresie prawidłowości realizacji czynności służbowych przez policjantów w związku z zatrzymaniem osoby nieletniej. Kontrolą objęto okres od dnia 01.09.2022 r. do dnia 31.12.2022 r.
Przedmiot kontroli objął:
-
Dokumentowanie czynności zatrzymania nieletniego,
-
Realizację obowiązków wynikających z zatrzymania nieletniego,
-
Nadzór przełożonych nad realizacją zadań związanych z zatrzymaniem osoby nieletniej.
Łącznie sprawdzeniu poddano 23 protokoły zatrzymania nieletniego. W ramach przeprowadzonych czynności kontrolnych ujawniono nieprawidłowości w zakresie:
- kompletności danych zamieszczonych w protokole zatrzymania nieletniego (14) przypadków,
- zawiadamiania bezzwłocznie rodziców albo tego z rodziców, pod którego stałą pieczą nieletni faktycznie pozostaje, albo opiekuna nieletniego o fakcie i przyczynie zatrzymania odnotowując ten fakt w protokole (1) przypadek,
- doręczenia kopii protokołu zatrzymania nieletniego rodzicom / opiekunom nieletniego (15) przypadków,
- zawiadomienia właściwego Prokuratora Rejonowego o fakcie i przyczynie zatrzymania nieletniego, jeżeli z okoliczności wynika to, że powinien być powiadomiony (1) przypadek.
Nieprawidłowości te wystąpiły pomimo wprowadzenia w Komendzie Miejskiej Policji w Chorzowie oraz w podległych jej komisariatach Decyzją nr 116/20 Komendanta Miejskiego Policji w Chorzowie z dnia 10 grudnia 2020 roku, systemu nadzoru nad poprawnością realizacji czynności związanych z zatrzymaniem osób nieletnich. Jak ustalono, obowiązek z niej wynikający dla osób wskazanych, jako odpowiedzialne za nadzór, realizowany był w sposób niewystarczający lub zaniechano go w ogóle. Pomimo tego nie spotkało się to z reakcją Komendanta Miejskiego Policji w Chorzowie, który przywołane regulacje wprowadził. Wynikiem tego mogło być nieujawnienie nieprawidłowości, które stwierdzono w kontroli oraz brak reakcji w sytuacji, gdy zostały one prawidłowo ujawnione.
W przedłożonej do kontroli dokumentacji nie stwierdzono także, aby w okresie objętym kontrolą nieprawidłowości były wytykane służbie dyżurnej na etapie rozliczania służby w tym m. in. dotyczące braku odpowiedniego dokumentowania powiadamiania Sądu, czy faktu przekazywania kopii protokołów zatrzymania nieletniego rodzicom / opiekunom.
Powstanie powyżej wskazanych nieprawidłowości miało związek z nieznajomością i nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów, niedostatecznym przygotowaniem oraz brakiem doświadczenia policjantów realizujących czynności związane z zatrzymaniem nieletniego.
W wyniku przeprowadzonej kontroli sformułowano zalecenia, aby podjąć działania zapewniające, aby funkcjonariusze realizujący zadania związane z zatrzymaniem osoby nieletniej każdorazowo:
a) sporządzali protokół zatrzymania nieletniego w sposób kompletny, z uwzględnieniem wszystkich wymaganych pól,
b) zawiadamiali bezzwłocznie rodziców albo tego z rodziców, pod którego stałą pieczą nieletni faktycznie pozostaje, albo opiekuna nieletniego o fakcie i przyczynie zatrzymania odnotowując ten fakt w protokole,
c) doręczali niezwłocznie kopię protokołu zatrzymania nieletniego rodzicom / opiekunom nieletniego uzyskując w tym zakresie stosowne potwierdzenie,
d) zawiadamiali właściwego Prokuratora Rejonowego o fakcie i przyczynie zatrzymania nieletniego, jeżeli z okoliczności wynika, że powinien być powiadomiony, przesyłając kopię protokołu zatrzymania nieletniego.
Zalecono również, aby usprawnić system nadzoru, celem zapewnienia prawidłowej realizacji zadań w kontrolowanym obszarze, ze szczególnym uwzględnieniem procedury doręczania rodzicom / opiekunom nieletniego kopii protokołu zatrzymania nieletniego.
Komendant Miejski Policji w Chorzowie podjął decyzję o natychmiastowej realizacji szkolenia w zakresie przedmiotowej tematyki wydając polecenia dla funkcjonariuszy Wydziałów KMP w Chorzowie oraz podległych komisariatów Policji. Ponadto zobowiązano funkcjonariuszy do wdrożenia zaleceń, a bezpośrednich przełożonych do usprawnienia systemu nadzoru w tym zakresie. Zobowiązano dyżurnych i bezpośrednich przełożonych policjantów do bieżącej weryfikacji i kontroli poprawności sporządzenia protokołów zatrzymania nieletniego oraz sprawdzania realizacji obowiązków wynikających z zatrzymania osób nieletnich, jak również sprawdzania pod tym kątem sporządzanych z tych czynności protokołów przy rozliczeniach służb dyżurnych. Przedmiotowe zagadnienie pozostaje w zainteresowaniu i stałym nadzorze kierownictwa KMP w Chorzowie.
C. KMP w Świętochłowicach
Kontrola planowa w temacie: „Prawidłowość prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, zakończonych odstąpieniem od wniesienia wniosku o ukaranie” przeprowadzona w KMP w Świętochłowicach.
Celem kontroli było sprawdzenie i ocena działalności prowadzonej w Komendzie Miejskiej Policji w Świętochłowicach w zakresie realizacji zadań służbowych związanych z prowadzeniem czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, zakończonych odstąpieniem od wniesienia wniosku o ukaranie. Kontrolą objęto okres od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r.
Przedmiot kontroli objął:
-
Prawidłowość i terminowość rejestracji czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia.
-
Prawidłowość i terminowość prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia.
-
Zakończenie czynności wyjaśniających.
-
Nadzór nad czynnościami wyjaśniającymi w sprawach o wykroczenia.
W ramach przeprowadzonych czynności kontrolnych ujawniono szereg uchybień i nieprawidłowości w zakresie:
-
Niezgodności wpisanej do e-RSoW daty otrzymania wiadomości o wykroczeniu i/lub daty popełnienia wykroczenia - z dokumentacją.
-
Braku uzyskania od osoby uprawnionej żądania ścigania sprawcy wykroczenia.
-
Nieuzasadnionego przekroczenia miesięcznego terminu ukończenia czynności wyjaśniających.
-
Niezasadnej bezczynności w prowadzonych czynnościach wyjaśniających.
-
Zakończenia czynności wyjaśniających mimo niewykonania wszystkich czynności dowodowych, mogących mieć wpływ na sposób ich zakończenia.
-
Przyjęcia przesłanki zakończenia czynności wyjaśniających, nie znajdującej uzasadnienia w zgromadzonym materiale dowodowym.
-
Zatwierdzenia wydruków KSIP, które zawierały błędne informacje.
-
Braku dostatecznego nadzoru nad terminowością i prawidłowością prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia.
-
Zatwierdzenia wniosków o odstąpienie od kierowania wniosku o ukaranie do sądu pomimo braku wykonania wszystkich czynności dowodowych.
-
Niezgodność wpisanej do KSIP daty odstąpienia od skierowania wniosku o ukaranie - z dokumentacją.
-
Brak sporządzania protokołu przyjęcia zawiadomienia o wykroczeniu.
-
Niezgodność wpisanej do e-RSoW przesłanki odstąpienia od skierowania wniosku o ukaranie do sądu - z dokumentacją.
-
Brak uzyskania od pokrzywdzonego/osoby zawiadamiającej pokwitowania otrzymania zawiadomienia o odstąpieniu od skierowania wniosku
o ukaranie do sądu. -
Odnotowywanie błędnej adnotacji na wydrukach z KSIP.
-
Odnotowanie w uzasadnieniu wniosku o odstąpienie (…) opisu, który nie argumentował przyjęcia przesłanki zakończenia czynności wyjaśniających.
Przyczyną ww. nieprawidłowości w większości przypadków były wadliwe decyzje prowadzących – referentów, które były akceptowane przez ich przełożonych. Ponadto znaczna ich część powstała w związku z nieznajomością i nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów oraz nieefektywnym sposobem prowadzenia czynności.
W ramach działań naprawczych, mając na uwadze ustalenia kontroli, w celu wyeliminowania przyczyn oraz skutków stwierdzonych nieprawidłowości, a także zapobieżenia powstawaniu analogicznych błędów w przyszłości, zalecono Komendantowi Miejskiemu Policji w Świętochłowicach:
1. Zapoznać z treścią wystąpienia pokontrolnego wszystkich funkcjonariuszy Zespołu ds. Wykroczeń Wydziału Prewencji KMP w Świętochłowicach oraz osoby sprawujące nadzór nad tematyką objętą kontrolą.
2. Spowodować, aby dane z czynności wyjaśniających zamieszczane w e-RSoW i KSIP były zgodne z informacjami wynikającymi ze zgromadzonej w nich dokumentacji.
3. W zakresie prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia zapewnić, aby:
a) realizacja czynności wyjaśniających odbywała się bez zbędnej zwłoki, tak by nie dopuścić do utraty materiału dowodowego i obejmowała wszystkie niezbędne czynności dowodowe i wykrywcze,
b) w przypadku wykroczeń ściganych na żądanie pokrzywdzonego, każdorazowo uzyskać od tej osoby ewentualne żądanie (na piśmie lub do protokołu),
c) prawidłowo dokumentowano przeprowadzone czynności dowodowe, w szczególności:
- sporządzano protokoły przyjęcia ustnego zawiadomienia o wykroczeniu, w przypadkach gdy zawiadamiający/pokrzywdzony osobiście składa przedmiotowe zawiadomienie,
- w przypadku dokumentowania czynności notatką urzędową odnotowywano precyzyjnie miejsce, datę, godzinę oraz rodzaj wykonanych czynności,
d) nie wykonywano czynności zbędnych (pozornych), które są nieefektywne, a wpływają na przedłużenie czasu trwania prowadzonej sprawy,
e) korzystano z możliwości wysłania wezwania dla świadka za pośrednictwem operatora pocztowego, w przypadkach gdy podejmowane próby osobistego kontaktu były nieskuteczne,
f) przekroczenie terminu prowadzenia czynności wyjaśniających następowało tylko w okolicznościach, o których jest mowa w §17 ust. 1 Wytycznych nr 3 KGP z dnia 13.07.2020 r. w sprawie wykonywania przez Policję niektórych czynności w zakresie wykrywania wykroczeń oraz ścigania ich sprawców,
g) decyzje merytoryczne w sprawach o wykroczenia poprzedzone były rzetelną analizą zgromadzonego w nich materiału dowodowego m.in. pod kątem jego kompletności, nie dopuszczając do sytuacji przedwczesnego ich zakończenia,
h) we wnioskach o odstąpienie od skierowania wniosku o ukaranie do sądu:
- przyjmowano przesłanki zakończenia czynności znajdujące uzasadnienie w zgromadzonym materiale dowodowym,
- zawarty w uzasadnieniu opis argumentował przyjęcie przesłanki zakończenia czynności wyjaśniających,
i) uzyskiwano od pokrzywdzonych oraz osób zawiadamiających o wykroczeniu pokwitowanie otrzymania zawiadomienia o odstąpieniu od skierowania wniosku o ukaranie do Sądu,
4. Wprowadzić skuteczny, bieżący system nadzoru nad prowadzonymi sprawami, w szczególności poprzez:
- kontrolowanie prowadzonych spraw w zakresie prawidłowości ich prowadzenia, w tym, w aspekcie nieprawidłowości ujawnionych i opisanych w niniejszym dokumencie,
- monitorowanie dynamiki ich prowadzenia, w celu wyeliminowania nieuzasadnionej bezczynności oraz dochowania terminu zakończenia,
- wyeliminowanie generowania przez referentów „sztucznych” obciążeń prowadzonymi sprawami, na skutek nieefektywnego prowadzenia czynności,
- rzetelne analizowanie materiałów czynności wyjaśniających przed zatwierdzaniem wniosku o odstąpienie od wniesienia wniosku o ukaranie,
- egzekwowanie wprowadzania do KSIP informacji zgodnej ze stanem faktycznym oraz prawidłowe akceptowanie wydruków zgodnie z §42 ust. 13 Zarządzenia nr 70/19 KGP,
- formalne przekazywanie spraw referentowi realizującemu czynności, w przypadku zmiany referenta pierwotnie wyznaczonego do jej prowadzenia.
5. Przeprowadzić szkolenie, w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, dla funkcjonariuszy komórki wykroczeniowej, obejmujące organizację i ewidencję czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, wykonywanie czynności w zakresie wykrywania wykroczeń oraz ścigania ich sprawców, w trakcie którego omówione zostaną szczegółowo ujawnione nieprawidłowości.
6. Dokonać korekty w e-RSoW:
- dat otrzymania wiadomości o wykroczeniu w sprawach RSoW 983/22, 997/22 oraz 739/22,
- daty popełnienia wykroczenia w sprawie RSoW 997/22,
- przesłanki odstąpienia wniosku o ukaranie do Sądu w sprawie RSoW 689/22.
7. Dokonać korekty w KSIP daty zgłoszenia w sprawie RsoW 747/22.
8. Wykonać czynności w sprawach RSoW 695/22, RSoW 732/22, RSoW 747/22 oraz RSoW 726/22 i w zależności od dokonanych ustaleń podjąć stosowną decyzję merytoryczną.
9. Przeprowadzić - w czwartym kwartale bieżącego roku - kontrolę w trybie Wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych stanowiących załącznik do Decyzji nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych wprowadzonej do stosowania Decyzją nr 319 Komendanta Głównego Policji z dnia 17 października 2012 r. w sprawie stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organ lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych, w przedmiocie analogicznym do obecnie przeprowadzonego postępowania kontrolnego, celem zweryfikowania sposobu realizacji powyższych zaleceń.
Opis sposobu realizacji zaleceń:
Komendant Miejski Policji w Świętochłowicach poinformował, że:
1. z treścią wystąpienia pokontrolnego zostali zapoznani wszyscy funkcjonariusze Zespołu ds. Wykroczeń Wydziału Prewencji KMP w Świętochłowicach wraz osobami sprawującymi nadzór nad tematyką objętą kontrolą.
2. polecił funkcjonariuszom Zespołu ds. Wykroczeń Wydziału Prewencji KMP w Świętochłowicach, aby wprowadzane dane z czynności wyjaśniających do e-RSoW i KSIP były zgodne z informacjami wynikającymi ze zgromadzonej w nich dokumentacji. Dodatkowo przeprowadzono analizę spraw zarejestrowanych w systemie e-RSoW oraz RW KSIP w bieżącym roku kalendarzowym. Po modyfikacji, wszystkie dane są zgodne z informacjami wynikającymi ze zgromadzonej w nich dokumentacji.
3. polecił funkcjonariuszom Zespołu ds. Wykroczeń Wydziału Prewencji KMP w Świętochłowicach, aby prowadząc czynności wyjaśniające w sprawach o wykroczenia przestrzegali treści zaleceń pokontrolnych. Dodatkowo przedmiotowe zalecenia omówiono w trakcie szkolenia, w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, dla funkcjonariuszy Zespołu ds. Wykroczeń KMP w Świętochłowicach przeprowadzonego w dniu 18.04.2023 r.
4. nadzór w powyższym zakresie będzie sprawowany przez Zastępcę Naczelnika Wydziału Prewencji KMP w Świętochłowicach. Ponadto, wymieniony został zobowiązany do cyklicznego kontrolowania prowadzonych czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, co będzie odnotowywane w kartach nadzoru. Poza tym, analiza materiałów czynności wyjaśniających będzie prowadzona na bieżąco, podczas zatwierdzania wniosku o odstąpienie od wniesienia wniosku o ukaranie oraz wydruku z KSIP.
5. Szkolenie, w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, dla funkcjonariuszy Zespołu ds. wykroczeń KMP w Świętochłowicach przeprowadzono w dniu 18.04.2023 r.
6. korekty w systemie e-RSoW w sprawach: RSoW - 983/22; RSoW - 997/22; RSoW - 739/22; RSoW - 689/22 zostały wprowadzone na etapie prowadzonej kontroli tuż po ujawnieniu tych nieprawidłowości oraz przekazaniu informacji na ten temat przez kontrolerów.
7. korekta w systemie RW KSIP w sprawie RSoW - 747/22 została wprowadzona na etapie prowadzonej kontroli tuż po ujawnieniu tej nieprawidłowości oraz przekazaniu informacji na ten temat przez kontrolerów.
8. w sprawach: RSoW 695/22, RSoW 726/22, RSoW 747/22, RSoW 732/22 zostały wykonane czynności, które nie wniosły istotnych informacji, w związku z powyższym nie prowadzono dalszego postępowania,a merytoryczne decyzje kończące czynności pozostały bez zmian.
Sprawozdanie opracowała:
kom. Marlena Wieczorek – specjalista Wydziału Kontroli KWP w Katowicach – tel. 47 851 15 94.
1 Należy uwzględnić wszystkie kontrole zakończone w 2023 r. nawet gdy zostały wszczęte przed 2023 r.
2Liczba zakończonych kontroli powinna być zgodna z liczbą wyników kontroli. Jeżeli w kontroli nie sformułowano ogólnej oceny lub sformułowano ocenę opisową, prosimy o jej oszacowanie na podstawie ocen cząstkowych.
3W tym kontrole przeprowadzone w zakresie „Gospodarowania funduszem operacyjnym Policji”.
4 Kluczowe (krytyczne) zalecenie/wniosek– niewykonanie skutkuje utrzymaniem lub doprowadzi do powstania takiej nieprawidłowości, która poważnie zagraża lub uniemożliwia realizację zadań kontrolowanej jednostki lub takie zalecenie/wniosek/rekomendacja, którego celem nie jest usunięcie nieprawidłowości, ale wprowadzenia istotnych zmian systemowych.
5 Proszę o wskazanie przykładów uzyskanych efektów z kontroli: w zakresie poprawy efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu, finansowych rezultatów kontroli, czy i jakie wprowadzono usprawnienia procedur, usprawnienia nadzoru, zmiany organizacyjne oraz postulaty dotyczące zmiany przepisów prawnych.
6 Proszę uwzględnić zawiadomienia złożone w wyniku przeprowadzonych i zakończonych kontroli w 2023 r. nawet gdy zostały wszczęte przed 2023 r.