Archiwa 2025 - Dostęp do zasobów archiwalnych - Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach

Biuletyn Informacji Publicznej

Dostęp do zasobów archiwalnych

Dostęp do zasobów archiwalnych

 

Zasób archiwalny Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach

 

Działalność archiwalną w Policji prowadzi sieć archiwów, których częścią składową jest zasób archiwalny Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

W wyniku przekształceń administracji rządowej z dniem 1 stycznia 1999 roku, archiwum Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach przejęło zasoby archiwalne zlikwidowanych Komend Wojewódzkich Policji w Częstochowie i Bielsku – Białej.

 

Zasób archiwalny stanowią:

 

  • materiały archiwalne kategorii „A” – mające znaczenie jako źródło o wartości historycznej, które przechowywane są wieczyście i nie podlegają brakowaniu;

 

  • dokumentacja niearchiwalna kategorii „B” – o czasowym praktycznym znaczeniu, która
    po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega brakowaniu.

 

Akta zgromadzone w zasobie archiwum KWP w Katowicach udostępnia się poprzez:

  • umożliwienie podmiotom zainteresowanym albo ich upoważnionym przedstawicielom osobistego zapoznania się z oryginalnymi materiałami albo ich kopiami;

  • przekazanie podmiotom zainteresowanym informacji zawartych w aktach w postaci odpowiedzi na zapytanie;

  • przekazanie podmiotom zainteresowanym kopii akt lub wyciągu z akt.

 

Wymogi formalne wniosku

Materiały pozostające w zasobie archiwum Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach udostępnia się na podstawie pisemnego wniosku podmiotu zainteresowanego zawierającego:

 

  1. imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz adres do korespondencji – jeżeli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel;

  1. nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały – jeżeli zgłoszenie składa osoba prawna
    lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej;

  1. wskazanie materiałów lub określenie tematu, którego one dotyczą;

  1. określenie celu i proponowany sposób wykorzystania udostępnionych materiałów
    (w przypadku udostępnienia dla celów naukowo-badawczych zasadnym jest dołączenie
    do zgłoszenia zaświadczenia z uczelni oraz wskazanie tematu i zakresu pracy naukowej).

 

Zasady udostępniania archiwum Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach

  • akta zawierające informacje niejawne udostępnia się zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych;

  • akta zawierające dane osobowe udostępnia się zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych;

  • akta zawierające informacje publiczne udostępnia się zgodnie z przepisami o dostępie
    do informacji publicznej.

Podstawy prawne

  • Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164, z 2025 r. poz. 1173);

 

  • Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1209);

 

  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781);
     

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku
    z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1206);

 

  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r. poz. 902);

     

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych
    (Dz. U. 2011 nr 196 poz. 1161);

 

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
    i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – dalej jako RODO;

 

  • Zarządzenie nr 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dz. Urz. KGP z 2008 r. nr 16, poz. 95 z późn. zm.)

 

Ograniczenia stosowania przepisów RODO

Do przetwarzania danych osobowych w zakresie działalności archiwalnej, na podstawie art. 22b ust. 1 i 3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach ogranicza się stosowanie RODO:

 

art. 16 – prawo do sprostowania danych – w ten sposób, że administrator danych przyjmie
od osoby, której dane dotyczą, pisemne sprostowanie lub uzupełnienie dotyczące jej danych osobowych, nie dokonując ingerencji w materiały archiwalne;

art. 18 ust. 1 lit. a i b – prawo do ograniczenia przetwarzania – w zakresie niezbędnym
do korzystania z materiałów archiwalnych zgodnie z ustawą, bez naruszania istoty ochrony danych osobowych zawartych w tych materiałach, także w przypadku pierwotnego zbierania danych
w sposób bezprawny albo w przypadku nieprawdziwości, nieścisłości lub niekompletności danych. Wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 3 – prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą – następuje w zakresie, w jakim dane osobowe podlegające udostępnieniu mogą być ustalone za pomocą istniejących środków ewidencyjnych.

Metryczka

Data publikacji : 02.10.2025
Data modyfikacji : 02.10.2025
Podmiot udostępniający informację:
KWP w Katowicach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Dorota Gaweł
Osoba udostępniająca informację:
Magdalena Szafert Gabinet Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach
Osoba modyfikująca informację:
Magdalena Szafert
do góry