Efekty kontroli w 2016 r.
Oceny sformułowane na podstawie ustaleń z kontroli w 2016 r., zgodnie ze stosowaną skalą ocen
W postępowaniach kontrolnych stosowano czterostopniową skalę ocen dotyczącą realizacji zadań przez kontrolowanych, tj.: pozytywnie, pozytywnie z uchybieniami, pozytywnie z nieprawidłowościami, negatywnie.
Ujawniane nieprawidłowości miały odzwierciedlenie w poleceniach formułowanych w wystąpieniach pokontrolnych/ sprawozdaniach.
Wyniki kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
Pozytywna |
17 |
Pozytywna z uchybieniami |
11 |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
23 |
Negatywna |
7 |
Najczęściej efektem przeprowadzonych kontroli było usprawnienie funkcjonowania kontrolowanych podmiotów, a także usunięcie ujawnionych uchybień i nieprawidłowości.
Wnioski pokontrolne, kierowane do kierowników podmiotów kontrolowanych dotyczyły zarówno usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości, jak i wdrożenia zmian systemowych mających na celu udoskonalenie działalności jednostek (komórek) kontrolowanych.
Główne wyniki kontroli przeprowadzonych w 2016 r. przez kontrolerów Wydziału Kontroli KWP w Katowicach
Tabela nr 1 - Istotne nieprawidłowości, które skutkowały sformułowaniem znaczących zaleceń
Obszar kontroli |
Istotne nieprawidłowości |
Treść zaleceń pokontrolnych |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: sposób dokumentowania faktu zatrzymania osób oraz doprowadzenia osób |
W protokołach doprowadzenia osób do wytrzeźwienia nie odnotowywano sposobu zachowania doprowadzanego podczas transportu do Izby Wytrzeźwień, czy jednostki Policji. Ponadto, symptomy nietrzeźwości doprowadzanych potwierdzały osoby nieupoważnione, a o przyjmowaniu lub zwalnianiu osób nietrzeźwych z PdOZ decydowali policjanci nieposiadający formalnego umocowania |
Komendantom jednostki polecono egzekwować skuteczny nadzór służbowy nad policjantami dokonującymi zatrzymania osób |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: ocena prawidłowości rejestrowania |
Nie wydanie dowodów osobie uprawnionej pomimo zakończenia sprawy i braku podstaw do ich przetrzymywania, albo też ich pozostawianie u referentów pomimo obowiązku ich przekazania do składnicy/ Prokuratury. Nie prowadzenie Elektronicznej Księgi Dowodów Rzeczowych w jednym z podległych KP. Nieprawidłowa praktyka wydawania przedmiotów Nierzetelne prowadzenie Elektronicznej Księgi Dowodów Rzeczowych, niewłaściwe opakowanie i opisanie dowodów rzeczowych, przechowywanie w składnicy przedmiotów nie ujętych w ewidencji, przechowywanie dowodów rzeczowych wielkogabarytowych |
Kierowników podmiotów kontrolowanych zobowiązano do zapewnienia właściwego nadzoru nad postępowaniem z dowodami rzeczowymi /śladami – zarówno w aspekcie procesowym, Polecono również, m.in. dokonać przeglądu dowodów rzeczowych zdeponowanych |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: prawidłowość prowadzenia postępowań sprawdzających w trybie art. 307 § 1 kpk |
Bezczynność w prowadzeniu postępowań sprawdzających w trybie art. 307§1 kpk oraz postępowań przygotowawczych, a także brak realizacji zadań postępowania określonych w art. 297 § 1 kpk |
Kierownikowi jednostki polecono, m.in. wdrożyć działania mające na celu poprawę sprawowanego nadzoru w zakresie terminowego prowadzenia postępowań sprawdzających w trybie art. 307§1 kpk oraz właściwej realizacji dyspozycji art. 148a § 1 kpk. art. 297 § 1 kpk oraz § 29 ust. 1 pkt 10 Decyzji nr 125 KGP z dnia 5 kwietnia 2013r. |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: zasadność rejestrowania |
Rejestrowanie postępowań przygotowawczych, które nie były faktycznie zakończone oraz nie wystąpiły okoliczności wskazane w §55 ust. 2 decyzji nr 125 KGP (rejestracje niezasadne). Ponadto, w kilku przypadkach stwierdzono, że rejestracji dokonywali funkcjonariusze, którzy nie byli referentami postępowań, a rejestracja odbywała się bez formularza rejestracyjnego. W jednym przypadku referent sprawy, rejestrując postępowanie wartością słownikową „14F”, nie zmodyfikował numeru identyfikatora służbowego funkcjonariusza, od którego przejął postępowanie |
Kierownicy kontrolowanych jednostek – jeszcze |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: prawidłowość pełnienia służby w PdOZ. |
Brak przeglądu pokoi w związku ze zmianą służby, nie objęcie osoby szczególnym nadzorem mimo iż tego wymagała, nie poinformowanie dyżurnego jednostki |
Komendant jednostki został zobowiązany, |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: prawidłowość ewidencjonowania |
Bezpodstawne kwalifikowanie zatrzymań osób
|
Komendantowi jednostki polecono, |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: ocena zasadności |
Podpisywanie wniosków przez osoby nieuprawnione,
|
Komendantowi jednostki polecono,
|
Wykonywanie zadań merytorycznych oraz Finanse publiczne
Zakres kontroli: sposób prowadzenia |
Brak wszechstronnej realizacji czynności zmierzających do ustalania składników majątkowych podejrzanych i niewłaściwe ich dokumentowanie |
Kontrolowanych zobowiązano, aby zapewnić |
Tabela nr 2 – istotne nieprawidłowości, które skutkowały sformułowaniem kluczowych (krytycznych) zaleceń
Obszar kontroli |
Istotna nieprawidłowość |
Przyczyny powstania nieprawidłowości oraz osoby odpowiedzialne za ich wystąpienie |
Treść zalecenia kontrolnego |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: prawidłowość funkcjonowania magazynu uzbrojenia. |
Brak realizacji obowiązku zdawania i pobierania kluczy |
Niewłaściwe realizowania zadań służbowych przez osobę odpowiedzialną |
Komendantowi jednostki polecono, |
Wykonywanie zadań merytorycznych
Zakres kontroli: ocena prawidłowości |
Decyzja o zakończeniu czynności wyjaśniających wnioskiem o odstąpienie |
Przyczynami zaistnienia nieprawidłowości było zaniechanie wykonania czynności oraz wadliwa/ nazbyt swobodna ocena stanu faktycznego Odpowiedzialnymi |
Komendantowi polecono zapoznać z wystąpieniem z kontroli kadrę kierowniczą podległych jednostek/ komórek organizacyjnych, realizujących czynności w sprawach o wykroczeniach, a także spowodować właściwe kwalifikowanie czynów oraz nadawanie biegu sprawom Jednocześnie polecono, aby w czynnościach, w których ujawniono błędy podjąć działania zmierzające do ustalenia, czy czyn miał miejsce i jego okoliczności oraz osoby (instytucji) odpowiedzialnej za zaistnienie wykroczenia, czy też jego prawidłowej kwalifikacji, od czego następnie uzależnić tryb dalszego procedowania. Polecono również, aby ustalić w jednej Niezależnie od powyższego polecono wprowadzić systemu nadzoru, który będzie eliminował niezasadne/ nieprawidłowe decyzje w zakresie kończenia czynności wyjaśniających oraz przeprowadzić szkolenia dla funkcjonariuszy garnizonu żywieckiego realizujących czynności wyjaśniające w sprawach o wykroczenia, |