Efekty kontroli w 2018 r. - Efekty kontroli - Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach

Biuletyn Informacji Publicznej

Efekty kontroli

Efekty kontroli w 2018 r.

Oceny sformułowane na podstawie ustaleń z kontroli w 2018 r., zgodnie ze stosowaną skalą ocen

 

W postępowaniach kontrolnych stosowano czterostopniową skalę ocen dotyczącą realizacji zadań przez kontrolowanych, tj.: pozytywnie, pozytywnie mimo stwierdzonych uchybień, pozytywnie mimo stwierdzonych nieprawidłowości, negatywnie.                                                                     

Ujawniane nieprawidłowości miały odzwierciedlenie w poleceniach formułowanych w wystąpieniach pokontrolnych/ sprawozdaniach.

 

Wyniki kontroli

Liczba zakończonych kontroli

Pozytywna

14

Pozytywna mimo stwierdzonych uchybień

2

Pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości

20

Negatywna

9

 

Jedna z kontroli została przerwana w trakcie, a kontrolowana działalność nie została opisana w sprawozdaniu z kontroli i oceniona.

 

Oceny kontroli rozpoczętych w 2017 r., a zakończonych w 2018 r. kształtowały się w następujący sposób: 2 pozytywne, 7 ocen pozytywnych mimo stwierdzonych nieprawidłowości
i 4 oceny negatywne.

 

Najczęściej efektem przeprowadzonych kontroli było usprawnienie funkcjonowania kontrolowanych podmiotów, a także usunięcie ujawnionych uchybień i nieprawidłowości.

 

Wnioski pokontrolne, kierowane do kierowników podmiotów kontrolowanych dotyczyły zarówno usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości, jak i wdrożenia zmian systemowych mających na celu udoskonalenie działalności jednostek (komórek) kontrolowanych.

 

                                                                                                                                          

Główne wyniki kontroli przeprowadzonych w 2018 r. przez kontrolerów Wydziału Kontroli KWP w Katowicach

 

Tabela nr 1 - Istotne nieprawidłowości, które skutkowały sformułowaniem znaczących zaleceń

        

Obszar kontroli

Istotna nieprawidłowość

Treść zalecenia znaczącego

Status zalecenia

Finanse publiczne

1. Niewłaściwie wskazany czas trwania podróży służbowych - policjant doliczał do czasu podróży okres przemieszczania się w ramach miejscowości stanowiącej miejsce pełnienia służby przez co w delegacji wskazano zawyżone koszty podróży służbowej obejmujące wysokość pełnych diet, zamiast przysługującej ½ diety.

2. W sporządzanej dokumentacji ujawniono, iż rozliczeniu kosztów podróży służbowej wpisywano czas podróży służbowej wskazując godziny wyjazdów z danych miejscowości, które nie były adekwatne do godzin, w jakich funkcjonariusz ten odbywał służbę przez co w delegacji wskazano zawyżone koszty podróży służbowej obejmujące wysokość pełnych diet zamiast przysługującej ½ diety.

Komendantowi jednostki zalecono egzekwować  od delegowanych policjantów/pracowników sporządzanie  rachunków kosztów podróży służbowej w sposób odpowiadający stanowi rzeczywistemu, z uwzględnieniem adekwatności czasu podróży służbowej do czasu pełnionej służby oraz zapewnić rzetelne przeprowadzanie kontroli merytorycznej rachunków kosztów podróży służbowej.

Ponadto, zalecono dokonanie korekty rachunków kosztów podróży służbowych przedłożonych przez wyszczególnionych w wystąpieniu pokontrolnym policjantów i po przeprowadzeniu kontroli merytorycznej przekazać je wraz z listami należności dodatkowych do Wydziału Finansów KWP w Katowicach celem dalszej realizacji, a także w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami, polecono przeprowadzić czynności zmierzające do wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych wobec 3 policjantów.

Zalecenia zrealizowano.

Wykonywanie zadań merytorycznych

Brak przeprowadzenia diagnozy oczekiwań społecznych oraz analizy zagrożeń dających podstawę do prawidłowego określenia występujących problemów, istotne braki formalne w planach działań priorytetowych.

Komendantowi zalecono zapoznać z treścią wystąpienia pokontrolnego przełożonych nadzorujących kontrolowaną tematykę, a także ujawnione uchybienia i nieprawidłowości omówić z dzielnicowymi  KPP i jednostek podległych    oraz przeprowadzić szkolenie dla dzielnicowych  w zakresie prawidłowego opracowania i wykonania Planu zadania priorytetowego. Zalecono również zapewnić skuteczny nadzór nad prawidłowym sporządzaniem Planów zadania priorytetowego oraz wyegzekwować od dzielnicowych prowadzenie notatników służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Zalecenia zrealizowano

Wykonywanie zadań merytorycznych

Niestosowanie art. 148a § 3 kpk (anonimizacja danych pokrzywdzonych i świadków), niewłaściwe sporządzanie kopii anonimizowanych dokumentów oraz dokonanie anonimizacji pomimo braku przesłanek o których mowa w art. 148a kpk

Komendantowi zalecono zapoznać ze sprawozdaniem z kontroli przełożonych nadzorujących kontrolowaną  problematykę, a ujawnione w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia omówić z policjantami prowadzącymi postępowania przygotowawcze. Ponadto, zaplanować i przeprowadzić szkolenie  dla policjantów prowadzących postępowania przygotowawcze oraz ich przełożonych w zakresie anonimizacji danych uczestników postępowania karnego, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, w których podczas kontroli stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia oraz wyegzekwować pełną realizację własnych, pisemnych poleceń  skierowanych do kierowników podległych  jednostek i komórek organizacyjnych. Zalecono również, aby przy uwierzytelnianiu dokumentów w trybie art. 148a kpk, w ramach procedury anonimizacji dokumentów w postępowaniach przygotowawczych, stosować właściwe pieczęcie /stemple - zgodnie z Zarządzeniem nr 1382 Komendanta Głównego Policji z dnia 8 grudnia 2005 r. (wraz z późn. zm.) w sprawie pieczęci i stempli oraz tablic urzędowych i informacyjnych używanych w jednostkach organizacyjnych Policji. Wskazano również, aby w postępowaniach przygotowawczych, do których wniesiono uwagi w zakresie braku uwierzytelnienia /wymaganego opisu na kserokopiach dokumentów poddanych anonimizacji, dopełnić obowiązku wynikającego z art.148a kpk i § 73 ww. Zarządzenia nr 4 KGP
z dnia 09.02.2017 r. i zalecono zapewnić skuteczny nadzór nad tematyką stanowiącą przedmiot kontroli.

Zalecenia zrealizowano.

Wykonywanie zadań merytorycznych

Brak sprawowania nadzoru nad policjantami pełniącymi służbę na drogach przez Komendanta, nierzetelne i nieskuteczne prowadzenie nadzoru
nad policjantami pełniącymi służbę na drogach przez I Zastępcę Komendanta oraz kierownictwo Wydziału Ruchu Drogowego, niewłaściwa realizacja poleceń wydawanych przez kierownictwo Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach w zakresie: nadzoru nad prowadzeniem rejestrów urządzeń kontrolno-pomiarowych, nadzoru nad zgłaszaniem faktu dokonywania kontroli pojazdów przez policjantów WRD, precyzyjnego wyznaczania miejsc kontroli prędkości oraz kontroli stanu trzeźwości kierujących,  wskazywania podstawy faktycznej wyznaczania miejsc do kontroli oraz nadzoru nad sposobem prowadzenia odpraw służbowych.

Komendantowi zalecono zapewnić właściwą organizację służby Wydziału Ruchu Drogowego oraz zlecanie policjantom poprawnie sformułowanych zadań do realizacji celem wyeliminowania nieprawidłowości i uchybień z uwzględnieniem poleceń Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji  w Katowicach w przedmiotowym zakresie, a także zapewnić nadzór nad służbą na drogach policjantów Wydziału Ruchu Drogowego, który winien być realizowany przez przełożonych wszystkich szczebli zgodnie z obowiązującymi przepisami i zadaniami wynikającymi z kart opisu stanowiska pracy oraz poleceń kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach wraz z monitorowaniem skuteczności i jakości tego nadzoru. Ponadto, z uwagi na nienależyte wywiązywanie się Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego i jego Zastępcy z nałożonych na nich zadań dotyczących nadzorowania podległych funkcjonariuszy dokonać oceny ich przydatności na zajmowanych stanowiskach i wprowadzić zmiany w opisach kart stanowiska pracy ww. poprzez dokonanie właściwego podziału kompetencji, a także jednoznacznego wskazania dla których policjantów są oni bezpośrednimi przełożonymi. Zalecono również wprowadzić zmianę w Decyzji Komendanta Miejskiego Policji  w sprawie organizacji oraz określenia zasad rejestracji, prowadzenia monitorowania odsłuchu  i archiwizacji korespondencji telefonicznej i radiowej w Komendzie Miejskiej Policji poprzez dostosowanie zapisów w tej decyzji do poleceń Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach. Niezależnie od powyższego Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach polecił Komendantowi Miejskiemu Policji przedłożyć  pisemne wyjaśnienie w zakresie braku realizacji poleceń dotyczących nadzoru nad pełnieniem służby i braku realizacji kontroli na drogach oraz wdrożyć czynności wyjaśniające w trybie Rozdziału 10 ustawy o Policji w zakresie braku nadzoru nad pełnieniem służby w terenie wobec Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego i jego Zastępcy oraz Kierowników Ogniw.

Zalecenia                    są realizowane.

Wykonywanie zadań merytorycznych

Niewłaściwy sposób prowadzenia analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, tj. niegwarantujący ich przydatności dla organizacji służby patrolowej. Nierzetelnie  analizowano efekty i jakość prowadzonych działań, a także stopień realizacji zleconych zadań.  Jako nieadekwatne oceniono  plany  dyslokacji służby, wskazywaną taktykę pełnienia służby, a także zlecane zadania w stosunku do wniosków wynikających z analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz oceny efektów i jakości prowadzonych działań.

Komendantowi zalecono prowadzić analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w sposób gwarantujący ich przydatność dla organizacji służby patrolowej, rzetelnie analizować efekty i jakości prowadzonych działań, a także stopień realizacji zleconych zadań. Ponadto, zalecono sporządzanie planów dyslokacji służby i wskazywać taktykę pełnienia służby oraz zlecanych zadań - adekwatnie do wniosków wynikających z analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz oceny efektów i jakości prowadzonych działań.

Zalecenia                    są realizowane.

Metryczka

Data publikacji : 14.01.2019
Data modyfikacji : 10.01.2024
Podmiot udostępniający informację:
KWP w Katowicach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Sebastian Wróbel
Osoba udostępniająca informację:
Jacek Nowojski Gabinet Komendanta Wojewódzkiego Policji
Osoba modyfikująca informację:
Magdalena Szafert
do góry