Efekty kontroli w 2018 r.
Oceny sformułowane na podstawie ustaleń z kontroli w 2018 r., zgodnie ze stosowaną skalą ocen
W postępowaniach kontrolnych stosowano czterostopniową skalę ocen dotyczącą realizacji zadań przez kontrolowanych, tj.: pozytywnie, pozytywnie mimo stwierdzonych uchybień, pozytywnie mimo stwierdzonych nieprawidłowości, negatywnie.
Ujawniane nieprawidłowości miały odzwierciedlenie w poleceniach formułowanych w wystąpieniach pokontrolnych/ sprawozdaniach.
Wyniki kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
Pozytywna |
14 |
Pozytywna mimo stwierdzonych uchybień |
2 |
Pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości |
20 |
Negatywna |
9 |
Jedna z kontroli została przerwana w trakcie, a kontrolowana działalność nie została opisana w sprawozdaniu z kontroli i oceniona.
Oceny kontroli rozpoczętych w 2017 r., a zakończonych w 2018 r. kształtowały się w następujący sposób: 2 pozytywne, 7 ocen pozytywnych mimo stwierdzonych nieprawidłowości
i 4 oceny negatywne.
Najczęściej efektem przeprowadzonych kontroli było usprawnienie funkcjonowania kontrolowanych podmiotów, a także usunięcie ujawnionych uchybień i nieprawidłowości.
Wnioski pokontrolne, kierowane do kierowników podmiotów kontrolowanych dotyczyły zarówno usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości, jak i wdrożenia zmian systemowych mających na celu udoskonalenie działalności jednostek (komórek) kontrolowanych.
Główne wyniki kontroli przeprowadzonych w 2018 r. przez kontrolerów Wydziału Kontroli KWP w Katowicach
Tabela nr 1 - Istotne nieprawidłowości, które skutkowały sformułowaniem znaczących zaleceń
Obszar kontroli |
Istotna nieprawidłowość |
Treść zalecenia znaczącego |
Status zalecenia |
Finanse publiczne |
1. Niewłaściwie wskazany czas trwania podróży służbowych - policjant doliczał do czasu podróży okres przemieszczania się w ramach miejscowości stanowiącej miejsce pełnienia służby przez co w delegacji wskazano zawyżone koszty podróży służbowej obejmujące wysokość pełnych diet, zamiast przysługującej ½ diety. 2. W sporządzanej dokumentacji ujawniono, iż rozliczeniu kosztów podróży służbowej wpisywano czas podróży służbowej wskazując godziny wyjazdów z danych miejscowości, które nie były adekwatne do godzin, w jakich funkcjonariusz ten odbywał służbę przez co w delegacji wskazano zawyżone koszty podróży służbowej obejmujące wysokość pełnych diet zamiast przysługującej ½ diety. |
Komendantowi jednostki zalecono egzekwować od delegowanych policjantów/pracowników sporządzanie rachunków kosztów podróży służbowej w sposób odpowiadający stanowi rzeczywistemu, z uwzględnieniem adekwatności czasu podróży służbowej do czasu pełnionej służby oraz zapewnić rzetelne przeprowadzanie kontroli merytorycznej rachunków kosztów podróży służbowej. Ponadto, zalecono dokonanie korekty rachunków kosztów podróży służbowych przedłożonych przez wyszczególnionych w wystąpieniu pokontrolnym policjantów i po przeprowadzeniu kontroli merytorycznej przekazać je wraz z listami należności dodatkowych do Wydziału Finansów KWP w Katowicach celem dalszej realizacji, a także w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami, polecono przeprowadzić czynności zmierzające do wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych wobec 3 policjantów. |
Zalecenia zrealizowano. |
Wykonywanie zadań merytorycznych |
Brak przeprowadzenia diagnozy oczekiwań społecznych oraz analizy zagrożeń dających podstawę do prawidłowego określenia występujących problemów, istotne braki formalne w planach działań priorytetowych. |
Komendantowi zalecono zapoznać z treścią wystąpienia pokontrolnego przełożonych nadzorujących kontrolowaną tematykę, a także ujawnione uchybienia i nieprawidłowości omówić z dzielnicowymi KPP i jednostek podległych oraz przeprowadzić szkolenie dla dzielnicowych w zakresie prawidłowego opracowania i wykonania Planu zadania priorytetowego. Zalecono również zapewnić skuteczny nadzór nad prawidłowym sporządzaniem Planów zadania priorytetowego oraz wyegzekwować od dzielnicowych prowadzenie notatników służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. |
Zalecenia zrealizowano |
Wykonywanie zadań merytorycznych |
Niestosowanie art. 148a § 3 kpk (anonimizacja danych pokrzywdzonych i świadków), niewłaściwe sporządzanie kopii anonimizowanych dokumentów oraz dokonanie anonimizacji pomimo braku przesłanek o których mowa w art. 148a kpk |
Komendantowi zalecono zapoznać ze sprawozdaniem z kontroli przełożonych nadzorujących kontrolowaną problematykę, a ujawnione w trakcie kontroli nieprawidłowości i uchybienia omówić z policjantami prowadzącymi postępowania przygotowawcze. Ponadto, zaplanować i przeprowadzić szkolenie dla policjantów prowadzących postępowania przygotowawcze oraz ich przełożonych w zakresie anonimizacji danych uczestników postępowania karnego, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, w których podczas kontroli stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia oraz wyegzekwować pełną realizację własnych, pisemnych poleceń skierowanych do kierowników podległych jednostek i komórek organizacyjnych. Zalecono również, aby przy uwierzytelnianiu dokumentów w trybie art. 148a kpk, w ramach procedury anonimizacji dokumentów w postępowaniach przygotowawczych, stosować właściwe pieczęcie /stemple - zgodnie z Zarządzeniem nr 1382 Komendanta Głównego Policji z dnia 8 grudnia 2005 r. (wraz z późn. zm.) w sprawie pieczęci i stempli oraz tablic urzędowych i informacyjnych używanych w jednostkach organizacyjnych Policji. Wskazano również, aby w postępowaniach przygotowawczych, do których wniesiono uwagi w zakresie braku uwierzytelnienia /wymaganego opisu na kserokopiach dokumentów poddanych anonimizacji, dopełnić obowiązku wynikającego z art.148a kpk i § 73 ww. Zarządzenia nr 4 KGP |
Zalecenia zrealizowano. |
Wykonywanie zadań merytorycznych |
Brak sprawowania nadzoru nad policjantami pełniącymi służbę na drogach przez Komendanta, nierzetelne i nieskuteczne prowadzenie nadzoru |
Komendantowi zalecono zapewnić właściwą organizację służby Wydziału Ruchu Drogowego oraz zlecanie policjantom poprawnie sformułowanych zadań do realizacji celem wyeliminowania nieprawidłowości i uchybień z uwzględnieniem poleceń Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach w przedmiotowym zakresie, a także zapewnić nadzór nad służbą na drogach policjantów Wydziału Ruchu Drogowego, który winien być realizowany przez przełożonych wszystkich szczebli zgodnie z obowiązującymi przepisami i zadaniami wynikającymi z kart opisu stanowiska pracy oraz poleceń kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach wraz z monitorowaniem skuteczności i jakości tego nadzoru. Ponadto, z uwagi na nienależyte wywiązywanie się Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego i jego Zastępcy z nałożonych na nich zadań dotyczących nadzorowania podległych funkcjonariuszy dokonać oceny ich przydatności na zajmowanych stanowiskach i wprowadzić zmiany w opisach kart stanowiska pracy ww. poprzez dokonanie właściwego podziału kompetencji, a także jednoznacznego wskazania dla których policjantów są oni bezpośrednimi przełożonymi. Zalecono również wprowadzić zmianę w Decyzji Komendanta Miejskiego Policji w sprawie organizacji oraz określenia zasad rejestracji, prowadzenia monitorowania odsłuchu i archiwizacji korespondencji telefonicznej i radiowej w Komendzie Miejskiej Policji poprzez dostosowanie zapisów w tej decyzji do poleceń Pierwszego Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach. Niezależnie od powyższego Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach polecił Komendantowi Miejskiemu Policji przedłożyć pisemne wyjaśnienie w zakresie braku realizacji poleceń dotyczących nadzoru nad pełnieniem służby i braku realizacji kontroli na drogach oraz wdrożyć czynności wyjaśniające w trybie Rozdziału 10 ustawy o Policji w zakresie braku nadzoru nad pełnieniem służby w terenie wobec Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego i jego Zastępcy oraz Kierowników Ogniw. |
Zalecenia są realizowane. |
Wykonywanie zadań merytorycznych |
Niewłaściwy sposób prowadzenia analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, tj. niegwarantujący ich przydatności dla organizacji służby patrolowej. Nierzetelnie analizowano efekty i jakość prowadzonych działań, a także stopień realizacji zleconych zadań. Jako nieadekwatne oceniono plany dyslokacji służby, wskazywaną taktykę pełnienia służby, a także zlecane zadania w stosunku do wniosków wynikających z analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz oceny efektów i jakości prowadzonych działań. |
Komendantowi zalecono prowadzić analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w sposób gwarantujący ich przydatność dla organizacji służby patrolowej, rzetelnie analizować efekty i jakości prowadzonych działań, a także stopień realizacji zleconych zadań. Ponadto, zalecono sporządzanie planów dyslokacji służby i wskazywać taktykę pełnienia służby oraz zlecanych zadań - adekwatnie do wniosków wynikających z analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz oceny efektów i jakości prowadzonych działań. |
Zalecenia są realizowane. |