Kontrole zewnętrzne w 2025 r.
- 24 lutego 2025 roku kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Katowicach rozpoczęli kontrolę pt. "Reglamentacja dostępu do broni palnej". Przewidywany termin zakończenia kontroli: 20 czerwca 2025 roku.
Z wystąpienia pokontrolnego z dnia 20 czerwca 2025 roku wynika, że stwierdzono niżej wymienione nieprawidłowości:
- 30 kwietnia 2024 roku zostało wydane pozwolenia na broń do ochrony osobistej, mimo że nie ustalono w sposób dostateczny spełnienia ważnej przyczyny do wydania pozwolenia do tego celu, określonej w art. 10 ust. 3 ustawy o broni i amunicji, to jest stałego, realnego i ponadprzeciętnego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia wnioskującego,
- w trzech postępowaniach w sprawie wydania dopuszczeń do posiadania broni, Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach zaakceptowała przedstawione przez wnioskodawców zaświadczenia wydane w oparciu o art. 26 ust. 3 pkt 7 ustawy o ochronie osób i mienia, bez jednoczesnego potwierdzenia zatrudnienia w podmiotach wskazanych w art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o broni i amunicji,
- ze znacznym opóźnieniem podjęto czynności w celu weryfikacji czy posiadacze broni palnej do celów ochrony osobistej i do ochrony osób i mienia, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o broni i amunicji, posiadają ważne orzeczenie lekarskie i psychologiczne stwierdzające, że nie należą do osób wymienionych w art. 15 ust.1 pkt 1-4 ustawy o broni i amunicji,
- w dwóch przypadkach, Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach podjęła działania w celu zobowiązania posiadacza pozwolenia do poddania się badaniom lekarskim i psychologicznym po upływie od 28 do 29 dni od powzięcia informacji o okolicznościach mogących stanowić podstawę do cofnięcia pozwolenia,
- w dwóch przypadkach wystąpiły opóźnienia w sporządzeniu postanowień wyznaczających nowy termin zakończenia sprawy, które wynosiły od od jednego do trzech dni,
-do protokołów przyjęcia broni do depozytu nie dołączono opinii dotyczącej stanu technicznego broni, wymaganej w par. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 czerwca 2004 roku w sprawie szczegółowych zasad deponowania i niszczenia broni i amunicji w depozycie Policji, Żandarmerii Wojskowej organu celnego oraz stawki odpłatności za ich przechowywanie w depozycie,
- w protokołach przyjęcia do depozytu broni i amunicji nie wpisano obywatelstwa osoby zdającej broń, czego wymagał wzór protokołu określony w załączniku nr 1 do wyżej wymienionego rozporządzenia,
- Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach nie zapewniła bezpiecznego miejsca przyjmowania broni do depozytu, co stwarzało bezpośrednie niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia funkcjonariuszy i osób postronnych,
- Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach nie podejmowała rzetelnych działań mających na celu zabezpieczenie broni po osobach zmarłych,
- w jednym przypadku po powzięciu informacji o wszczęciu przez Zespół Interdyscyplinarny procedury Niebieskie Karty wobec osoby posiadającej broń, a działania w tej sprawie podjęto dopiero po upływie 54 dni od otrzymania ww. informacji, kierując w dniu 14 czerwca 2024 roku pismo do terenowej jednostki Policji i nie zobowiązała jej do odebrania broni tej osobie, a jedynie wnosząc o rozważenie odebrania broni i amunicji w trybie art. 19 ust. 1 bądź art. 19a ust. 1 ustawy o broni i amunicji,
- badanie w zakresie kompletności i aktualności informacji przetwarzanych w w rejestrze "Broń" prowadzonym na podstawie par. 8 ust. 6 zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji wykazało, że nie był on prowadzony w pełni rzetelnie,
- nie zapewniono aktualizacji informacji przetwarzanych w rejestrze "Broń" stwierdzono bowiem, że rejestr ten zawierał informacje o konieczności wykonania kolejnych badań psychologicznych i lekarskich przez osoby, które do wykonania takich badań nie są zobowiązane.
W przedmoitowym dokumencie zawarto zalecenia:
- terminowo realizować obowiązki informacyjne, w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego lub w terminie wyznaczonym przez Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach na podstawie art. 36 kodeksu postępowania administracyjnego,
- ustalać istnienie ważnych przyczyn do wydawania pozwoleń na posiadanie broni do celów ochrony osobistej i wydawania ich wyłącznie w przypadku zaistnienia ustawowych przesłanek,
- egzekwować udokumentowanie faktu zatrudnienia w podmiotach wskazanych w art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o broni i amunicji od wnioskodawców ubiegających się o wydanie dopuszczenia do posiadania broni, a przedstawiających orzeczenia lekarskie lub psychologiczne na podstawie ustawy o ochronie osób i mienia,
- podejmować niezwłocznie działania w przypadkach stwierdzenia nieważności badań lekarskich i psychologicznych przez osoby do tego zobowiązane oraz w przypadkach uzasadniających skierowanie posiadacza broni na badania lekarskie lub psychologiczne,
- niezwłocznie zabezpieczać broń po osobach zmarłych, przy wykorzystaniu danych zawartych w rejestrach, do których dostęp ma Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach,
- niezwłocznie podejmować działania w przypadkach ustalenia przesłanek wymagających konieczności wszczęcia postępowania w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na posiadanie broni lub dopuszczenia do posiadania broni,
- zapewnić kompletność i aktualność zapisów w rejestrze "Broń", w tym uzupełnienie i zaktualizowanie zapisów.
Obecnie trwa realizacja zaleceń pokontrolnych.
- 24 lutego 2025 roku kontrolerzy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji rozpoczęli kontrolę pn. "Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w służbach mundurowych oraz realizacja zadań przez pełnomocników ds. ochrony praw człowieka". Przewidywany termin zakończenia kontroli: 30 kwietnia 2025 roku. Kontrolerzy sformułowali ocenę pozytywną, pomimo stwierzonych nieprawidłowości, które dotyczyły:
-
- błędnego zapisu § 52 Decyzji nr 242/2021 w sprawie wprowadzenia w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach, Oddziale Prewencji Policji w Katowicach, Samodzielnym Pododdziale Prewencji Policji w Bielsku – Białej, Samodzielnym Pododdziale Prewencji Policji w Częstochowie, Samodzielnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji w Katowicach, Komisariacie Autostradowym Policji w Gliwicach „Wewnętrznej procedury prowadzenia działań profilaktycznych oraz postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji konfliktowej, zachowań mobbingowych, dyskryminacji lub innych zachowań niepożądanych” – dotyczącego formularza zgłoszenia,
-
- niewłaściwy wzór sprawozdania z postępowania Komisji (Załącznik nr 6 do ww. Decyzji) – brak uwzględnienia w nim miejsca na wspólne rekomendacje Komisji.
W KWP w Katowicach wydano Decyzję nr 468/25 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia 14.08.2025 r. zmieniającą Decyzję nr 242/2021 w sprawie wprowadzenia w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach, Oddziale Prewencji Policji w Katowicach, Samodzielnym Pododdziale Prewencji Policji w Bielsku – Białej,Samodzielnym Pododdziale Prewencji Policji w Częstochowie, Samodzielnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji w Katowicach, Komisariacie Autostradowym Policji w Gliwicach „Wewnętrznej procedury prowadzenia działań profilaktycznych oraz postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji konfliktowej, zachowań mobbingowych, dyskryminacji lub innych zachowań niepożądanych”, w której wyeliminowano stwierdzone nieprawidłowości.
- Od 21 maja do 25 czerwca 2025 roku nadinspektor pracy Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach przeprowadził kontrolę pt. "Prawna ochrona pracy. Wybrane zagadnienia BHP". Z wystąpienia pokontrolnegoz 30 czerwca 2025 roku wynika, że sformułowano ocenę opisową. Stwierdzone nieprawidiłowości dotyczyły:
a) braku dostosowania regulaminu pracy do obowiązujących przepisów prawa pracy w zakresie: zasad wprowadzenia i sposobu przeprowadzenia kontroli trzeźwości pracowników, terminu zawarcia umowy o pracę, terminu poinformowania pracownika o warunkach zatrudnienia,
b) nieterminowego udzielanie pracownikom urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego w roku kalendarzowym, w którym uzyskał do niego prawo,
c) braku prowadzenia odrębnie dla każdego pracownika karty ewidencji czasu pracy w zakresie obejmującym:
- liczbę przepracowanych godzin oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy,
- liczbę godzin przepracowanych w porze nocnej,
- liczbę godzin nadliczbowych,
- dni wolne od pracy,z oznaczeniem tytułu ich udzielenia,
- liczbę godzin dyżuru oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem miejsca jego pełnienia,
- rodzaj i wymiar zwolnień od pracy,
- rodzaj i wymiar innych usprawiedliwionych, nieobecności w pracy,
- wymiar nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,
d) braku w aktach osobowych potwierdzenia poinformowania pracownika o celu, zakresie oraz sposobie zastosowania monitoringu oraz dokumentów dotyczących przyjęcia przez pracownika wspólnej odpowiedzialności materialnej za mienie powierzone,
e) braku udokumentowania zgody pracownika wychowującego dziecko do ukończenia prze nie 8 roku życia do podejmowania pracy w godzinach nadliczbowych,
f) braku udokumentowania szkoleń wstępnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w karcie szkoleń z podaniem: stanowiska pracy, na którym przeprowadzono instruktaż oraz osoby prowadzącej instruktaż,
g) braku przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego pracownika w dziedzinie bezpieczeństwa
i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy na stanowisku, na którym powierzono mu inną pracę niż określoną w umowie o pracę,
h) braku powierzenia pracownikowi innej pracy, niż określona w umowie o pracę oraz brak zastosowania zmian warunków pracy i płacy, w przypadku wykonywania przez niego zadań za nieobecnego długotrwale pracownika,
i) braku ustalenia w umowie o wspólnej odpowiedzialności materialnej okresu, w ciągu którego nieobecność pracownika w pracy nie ma wpływu na zakres odpowiedzialności zarówno tego pracownika, jak i pozostałych pracowników ponoszących wspólną odpowiedzialność materialną,
j) nieterminowego wypłacania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,
k) niewłaściwego działania organizacyjnego, uniemożliwiającego podjęcie pracy przez pracownika po okresie jego nieobecności, na dotychczasowych warunkach zgodnych z rodzajem pracy wynikającym z umowy o pracę i zakresem jego obowiązków.
W odpowiedzi na wyżej wymienione wystąpienie, w dniu 1 sierpnia 2025 r. Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach - insp. Jacek Stelmach poinformował Państwową Inspekcję Pracy, że obecnie procedowana jest zmiana Regulaminu pracy, z uwzględnieniem wniosku zawartego w podpunkcie a. W odniesieniu do pozostałych wniosków, Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach wystosował pismo okólne, polecając ich realizację podległym kierownikom komórek.jednostek organizacyjnych.
- Od 18 sierpnia do 19 września 2025 roku, kontrolerzy Wydziału Kontroli Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzili kontrolę w zakresie działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych. Nie otrzymano wystąpienia pokontrolnego.