Działalność kontrolna Wydziału Kontroli KWP w Katowicach w 2022 r.
INFORMACJE
dot. działalności kontrolnej Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji
w Katowicach za rok 2022
(stan na 31.12.2022 r.)
I. Przepisy regulujące zasady i tryb przeprowadzania kontroli
W 2022 roku postępowania kontrolne były prowadzone w oparciu o Ustawę o kontroli w administracji rządowej z dnia 15 lipca 2011 r. oraz Decyzję nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (z późn. zm.).
II. Organizacja Wydziału Kontroli
Wydział Kontroli KWP w Katowicach został utworzony rozkazem organizacyjnym
nr 6/06 z dnia 1 czerwca 2006 r.
Wydział liczy 26 etatów wykonawczych, 2 etaty kierownicze i 4 etaty cywilne.
W komórce – w 2022 roku – pełniło służbę 25 funkcjonariuszy (stan na 31.12.2022 r.), w tym Naczelnik i Zastępca Naczelnika Wydziału oraz było zatrudnionych 4 pracowników. Przy czym liczba pełniących służbę, a tym samym wakatów - była zmienna w trakcie trwania roku (na dzień 01.01.2022 r. były to 2 wakaty, a na dzień 31.12.2022 r. - 1 wakat).
Na mocy Decyzji nr 4/2020 Naczelnika Wydziału Kontroli KWP w Katowicach z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie utworzenia w Wydziale Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach nieetatowych zespołów, upoważnienia policjantów koordynujących pracę nieetatowych zespołów do realizacji określonych czynności służbowych oraz podziału zadań w kierownictwie Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach wyodrębniono w strukturze Wydziału następujące nieetatowe zespoły:
- Zespół Kontroli I, którego zadaniem jest prowadzenie kontroli w zakresie ogólnopolicyjnym,
- Zespół Kontroli II, którego zadaniem jest prowadzenie kontroli w zakresie ogólnopolicyjnym i finansowo- gospodarczym,
- Zespół Skarg i Wniosków, którego zdaniem jest przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków, przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie skarg i wniosków obywateli oraz innych podmiotów, prowadzenie kontroli w zakresie problematyki skargowej,
- Zespół ds. wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów lub pracowników Policji, którego zadaniem jest realizacja czynności/ ustaleń w sprawach wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów lub pracowników Policji.
Stan etatowy Wydziału Kontroli KWP w Katowicach
Jednostka |
Stan etatowy |
Stan zatrudnienia |
Liczba osób realizujących czynności kontrolne |
Wakaty |
Wydział Kontroli KWP w Katowicach |
321 |
31 |
252 |
1
|
Nietatowy Zespół Kontroli I |
9 |
9 |
9 |
0 |
Nieetatowy Zespół Kontroli II |
5 |
4 |
53 |
1 |
Nieetatowy Zespół Skarg i Wniosków |
11 |
114 |
9 |
0 |
Nieetatowy Zespół do spraw wydarzeń nadzwyczajnych |
3 |
3 |
2 |
0 |
W 2022 r. w Wydziale występowała fluktuacja kadr, która została przedstawiona poniżej:
- 1 funkcjonariusz Wydziału z dniem 22.02.2022 r. przeszedł na zaopatrzenie emerytalne,
- 1 funkcjonariusz z dniem 01.03.2022 r. zasilił Nieetatowy Zespół Kontroli I,
- 1 funkcjonariusz z dniem 17.08.2022 r. zasilił Nieetatowy Zespół Skarg i Wniosków,
- 1 funkcjonariusz w okresie od 01.12.2021 r. do 31.01.2022 r. w ramach oddelegowania pełnił służbę w Nieetatowym Zespole Kontroli II, a od 16.02.2022 r. zasilił ww. Zespół na stałe,
- 1 funkcjonariusz w okresie od 03.01.2022 r. do 31.03.2022 r. w ramach oddelegowania pełnił służbę w Nieetatowym Zespole Skarg i Wniosków,
- 1 funkcjonariusz z Nieetatowego Zespołu Kontroli II z dniem 07.04.2022 r. objął stanowisko Zastępcy Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia KWP w Katowicach, z jednoczesnym powierzeniem
mu obowiązków Naczelnika w ww. Wydziale.
Ponadto, z dniem 01.09.2022 r. 1 funkcjonariusz został mianowany na stanowisko eksperta
w Nieetatowym Zespole Skarg i Wniosków.
III. Kontrole przeprowadzone w roku sprawozdawczym
Kontrole prowadzono zgodnie z Planem Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Katowicach na 2022 r., l.dz. IP-033-5/4144/2021 z dnia 03.12.2021 r. (zwany dalej Planem), a także na polecenie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach. W ramach przedmiotowego Planu założono,iż przeprowadzonych zostanie 46 kontroli (wszystkie w trybie zwykłym) w 12 tematach.
Powyższy Plan aneksowano w dniach:
1. 31.01.2022 r. ldz. IP-033-5/21/398/2022,
2. 04.04.2022 r. l.dz. IP-033-5/21/1066/2022,
3. 23.06.2022 r. l.dz. IP-033-5/21/1777/2022 oraz
4. 26.09.2022 r. l.dz. IP-033-5/21/2862/2022.
IV. Liczba kontroli przeprowadzonych w roku sprawozdawczym przez wszystkie komórki organizacyjne i liczby skierowanych zawiadomień (wg tabeli).
Kontrole Liczba |
Kontrole |
Ogółem |
||||
Tryb zwykły |
Tryb uproszczony |
Planowe |
Poza planem |
|||
przeprowadzonych kontroli |
51 |
2 |
51 |
2 |
53 |
|
skontrolowanych podmiotów |
51 |
2 |
51 |
2 |
53 |
|
Skierowanych w wyniku kontroli: |
wniosków do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych |
05 |
05 |
05 |
05 |
0 |
|
zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
innych zawiadomień |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
kontroli rozpoczętych a niezakończonych w okresie sprawozdawczym (są to kontrole, w których na dzień 31.12.2022 r. czynności kontrolne były w trakcie realizacji, lub brak było podpisanego dokumentu pokontrolnego przez kontrolera) |
5 |
0 |
5 |
0 |
5 |
|
niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2022 r. |
3 (+1)6 |
0 |
3 (+1)6 |
0 |
3 (+1)6 |
Odstąpiono od kontroli w KMP w Żorach w temacie: „Wykonywanie czynności związanych z tymczasowym zajęciem mienia podejrzanego w postępowaniu przygotowawczym”, ponieważ zabezpieczenie mienia nie było poprzedzone tymczasowym zajęciem mienia, jak również innymi czynnościami procesowymi wykonanymi przez funkcjonariuszy kontrolowanej jednostki Policji. Funkcjonariusze prowadzący postępowania przygotowawcze występowali do Prokuratury Rejonowej w Żorach z wnioskami o wydanie postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym na mieniu podejrzanego z tytułu osiąganych przez niego dochodów z wykonywanej pracy. Na tej podstawie Prokurator wydawał postanowienie o zabezpieczeniu majątkowym dot. zajęcia wynagrodzenia podejrzanego. W tym stanie rzeczy – uwzględniając cel kontroli stwierdzono, że analiza postępowań przygotowawczych w oparciu o mierniki ustalone w programie kontroli stała się bezzasadna.
V. Wyniki kontroli zakończonych w 2022 r.
Wyniki kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
Pozytywna |
8 |
Pozytywna mimo stwierdzonych uchybień |
1 |
Pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości |
39 |
Negatywna |
5 |
VI. Obszary działalności, których dotyczyły kontrole zakończone w 2022 r.
Obszar kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
Finanse publiczne w zakresie: - wydatkowanie środków publicznych (w tym Unii Europejskiej); - pozyskiwanie dochodów; - udzielanie i rozliczanie dotacji; - udzielanie zamówień publicznych; - zawieranie umów cywilnoprawnych; - inne w obszarze finanse publiczne (jakie). |
0 |
Gospodarowanie majątkiem publicznym w zakresie: - zbywanie, najem, dzierżawa składników majątku trwałego, inwentaryzacja; - korzystanie z zasobów jednostki (np. karty płatnicze, samochody służbowe, telefony); - prywatyzacja; - inne w obszarze gospodarowanie majątkiem publicznym (jakie). |
0 |
Wykonywanie zadań merytorycznych, tj. zadań dla których jednostka została powołana/utworzona w zakresie: - realizacja programów rządowych/miejscowych i strategii/itp. (jakich); - priorytety wskazane w planie działalności Ministra/Wojewody (jakie); - zadania własne jednostki kontrolowanej (jakie); - postępowanie administracyjne; - projekty realizowane w ramach programów operacyjnych - inne w obszarze wykonywania zadań merytorycznych (jakie) |
47 wskazane w punkcie 7 informacji |
Zarządzanie kadrami w zakresie: - oświadczenia majątkowe; - szkolenia; - oceny pracowników; - nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy; - obsada wyższych stanowisk; - inne w obszarze zarządzania kadrami (jakie). |
0 |
Procesy legislacyjne w zakresie: - przebieg procesu legislacyjnego; - działalność lobbingowa; - dostosowanie regulacji wewnętrznych do przepisów prawa; - wprowadzenie regulacji wewnętrznych; - OSR; - inne w obszarze procesy legislacyjne. |
0 |
Księgowość i sprawozdawczość w zakresie: - prowadzenie ewidencji księgowej; - sporządzanie sprawozdań; - inne w obszarze księgowości i sprawozdawczości. |
0 |
Upublicznianie informacji w zakresie: - udostępnianie informacji na wniosek lub w BIP; - informowanie (np. o działalności na stronach internetowych); - inne w obszarze upublicznianie informacji. |
0 |
Przestrzeganie zasad etycznych w zakresie: - zachowanie bezstronności i niezależności; - przeciwdziałanie nepotyzmowi i kumoterstwu; - działania antykorupcyjne; - inne w obszarze przestrzegania zasad etycznych. |
0 |
Działalność kontrolna oraz postępowanie ze skargami i wnioskami |
6 |
Informatyzacja działalności/Bezpieczeństwo IT |
0 |
Zarządzanie, realizacja i kontrola programów finansowych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej |
0 |
Inny obszar/inne obszary Proszę wymienić obszar lub obszary działalności kontrolnej |
0 |
VII. Obszary kontroli, w których stwierdzono najistotniejsze/kluczowe nieprawidłowości skutkujące, w szczególności:
-
sformułowaniem kluczowych (krytycznych) zaleceń pokontrolnych/ wniosków,
-
skierowaniem zawiadomień do właściwych organów,
-
oceną pozytywną z nieprawidłowościami lub negatywną.
Obszar kontroli (wg podziału jak w pkt 3) | Opis nieprawidłowości | Treść zalecenia/wniosku |
Prowadzenie spraw dyscyplinarnych |
KMP w Bielsku-Białej i KPP w Wodzisławiu Śląskim: - brak daty otrzymania przez przełożonego dyscyplinarnego informacji uzasadniającej podejrzenie popełnienia przez policjanta zarzucanego mu czynu oraz niewłaściwe pouczenia o uprawnieniach przysługujących obwinionemu w toku postępowania dyscyplinarnego,
KMP w Bielsku-Białej: - wnioski do wyższego przełożonego dyscyplinarnego o przedłużenie terminu prowadzenia czynności dowodowych, były wysyłane z naruszeniem terminu określonego w art. 135h ust. 2a Ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji
|
Spowodować aby: - w postanowieniach o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego odnotowywano datę otrzymania przez przełożonego dyscyplinarnego informacji uzasadniającej podejrzenie popełnienia przez policjanta zarzucanego mu czynu, - obwiniony funkcjonariusz wraz z postanowieniem o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego otrzymał pouczenia o wszystkich przysługujących mu uprawnieniach Spowodować aby: - wnioski do wyższego przełożonego dyscyplinarnego o przedłużenie terminu prowadzenia czynności dowodowych, były wysyłane zgodnie z art. 135h ust. 2a Ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji |
Obieg dokumentacji wykonawczej przy realizacji doprowadzeń do jednostek penitencjarnych |
KMP w Chorzowie: - stwierdzono, że w przypadku braku realizacji doprowadzenia osoby do jednostki penitencjarnej organ, który zarządził doprowadzenie nie był informowany o podjętych działaniach i dokonanych ustaleniach po 30 dniach od daty wpływu do jednostki dokumentacji stanowiącej podstawę realizacji tej czynności |
Spowodować, aby: - w przypadku braku realizacji doprowadzenia osoby do jednostki penitencjarnej, każdorazowo powiadomić organ, który je zarządził o podjętych działaniach i dokonanych ustaleniach po 30 dniach od daty wpływu do jednostki dokumentacji stanowiącej podstawę realizacji tej czynności (dot. przypadków, kiedy organ wydający nakaz doprowadzenia nie wskazał terminu jego realizacji) |
Przyjmowanie rozpatrywanie, załatwianie skarg i wniosków. |
KMP w Piekarach Śląskich: - stwierdzono niezgodność zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi z dyspozycją przepisu art. 238 k.p.a., tj. pomimo uznania skargi za częściowo nierozstrzygniętą, w zawiadomieniu o sposobie załatwienia skargi zawarto pouczenie o treści art. 239 k.p.a.
KPP w Myszkowie: - w jednym przypadku skierowano odpowiedź o sposobie załatwienia skargi na nieprawidłowy adres, a tym samym niedoręczenie do właściwego adresata w ustawowym terminie, powodując naruszenie treści art. 237 k.p.a.
KMP w Tychach: - Naniesione adnotacje nie odzwierciedlały faktycznych dat określających okres prowadzenia postępowań skargowych, a tym samym uniemożliwiały prawidłową kontrolę przebiegu i terminów załatwiania skarg. - stwierdzono dwa przypadki naruszenia ustawowego terminu załatwienia skarg. - zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi nie zawierało pouczenia o treści art. 239 kpa - niezasadnie odstąpiono od informowania skarżącego o sposobie załatwienia skargi - niezasadnie zawarto pouczenie o treści art. 239 kpa
|
- Zapoznać z treścią Wystąpienia pokontrolnego nieetatowego koordynatora skargowego oraz funkcjonariuszy wyznaczonych do prowadzenia postępowań skargowych w kontekście ujawnionej nieprawidłowości w ramach przeprowadzonej kontroli. - Zapoznać referentów postępowań skargowych z zapisami Działu VIII k.p.a., zwłaszcza w kontekście narzuconych przez wskazany akt prawny obowiązujących terminów. - Zapewnić prawidłowy, wynikający z obowiązujących aktów prawnych, sposób rejestracji skarg, gwarantujący kontrolę wpływu, przebiegu i terminów ich załatwienia. - Zapewnić prawidłowy, wynikający z obowiązujących aktów prawnych, sposób rejestracji skarg, gwarantujący kontrolę wpływu, przebiegu i terminów ich załatwienia. - Podjąć działania zmierzające do zapewnienia zasadności zamieszczania w zawiadomieniu o sposobie załatwienia skargi pouczenia o treści art. 239 kpa oraz korzystania z narzędzia przewidzianego w tym przepisie, jakim jest podtrzymanie swojego poprzedniego stanowiska z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego - w przypadku ponowienia skargi bez wskazania nowych okoliczności. |
Wykonywanie czynności związanych z tymczasowym zajęciem mienia podejrzanego |
KMP w Zabrzu: - zwłoka dotycząca wpłaty zabezpieczonych środków finansowych na konto sum depozytowych |
- spowodować, aby po uzyskaniu Postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym, niezwłocznie wpłacać zabezpieczone środki finansowe na konto sum depozytowych |
Realizacja zadań wynikających |
KMP w Dąbrowie Górniczej: - niewłaściwie zdiagnozowanie zagrożenia na podstawie oczekiwań społecznych i analizy stanu bezpieczeństwa obejmującej cały rejon służbowy, W planach działania priorytetowego: - cel nie korelował z wynikami przeprowadzonej diagnozy wskazanego zagrożenia, - wskazanie zadań do realizacji, które nie prowadziły do osiągnięcia zamierzonego celu, - formułowanie zadań dla podmiotów pozapolicyjnych – niezgodnie z ich kompetencjami. |
- zapewnić prawidłowe wykonanie czynności związanych z opracowaniem, wdrożeniem oraz realizacją planów działania priorytetowego, a zwłaszcza w zakresie: - właściwego zdiagnozowania zagrożenia na podstawie oczekiwań społecznych i analizy stanu bezpieczeństwa obejmującej cały rejon służbowy, - określenia jednoznacznego celu, korelującego z wynikami przeprowadzonej diagnozy wskazanego zagrożenia, - określenia do realizacji zadań, mających prowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu, - formułowania zadań dla podmiotów pozapolicyjnych – zgodnie z ich kompetencjami. |
Realizacja czynności w niezbędnym zakresie, o których mowa w art. 308 kpk oraz rejestracja w KSIP rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa |
KMP w Sosnowcu: Nieprawidłowa realizacja i dokumentowanie czynności przeprowadzonych w trybie art. 308 kpk
KPP w Lublińcu: - brak wręczenia/ doręczenia pokrzywdzonemu (zgłaszającemu) pouczenia o jego uprawnieniach i obowiązkach, - brak w protokołach oględzin opisów dot. wymiarowania i/lub usytuowania przedmiotów/śladów kryminalistycznych, sposobu/metody ich zabezpieczenia i/lub zapakowania |
- Spowodować, aby funkcjonariusze Policji: a) dokumentowali przyjęcie ustnego zawiadomienia o przestępstwie poprzez sporządzenie właściwego protokołu, b) bezzwłoczne podejmowali czynności procesowe w trybie art. 308 kpk, mające na celu zabezpieczenie śladów i dowodów przestępstwa przed ich utratą, zniekształceniem lub zniszczeniem w przypadkach, w których istnieją przesłanki do ich przeprowadzenia, c) sporządzając protokół zawiadomienia o przestępstwie każdorazowo wręczali/doręczali pokrzywdzonym, pouczenie o ich uprawnieniach i obowiązkach oraz wyeliminowali przypadki wręczania ww. pouczeń osobom nieuprawnionym, d) sporządzając protokół oględzin: - nie zamieszczali wniosków lub przypuszczeń innych niż właściwe dla opinii biegłego, - dokumentowali zastany stan miejsca, rzeczy (przedmiotu), bez wskazywania własnych przypuszczeń, e) prowadząc postępowania przygotowawcze, w przypadku, gdy w protokole ustnego zawiadomienia o przestępstwie nie zawarto danych umożliwiających rejestrację w KSIP rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa (w szczególności kart płatniczych), każdorazowo podejmowali działania zmierzające do ich ustalenia i niezwłocznej rejestracji w KSIP, natomiast w przypadku braku możliwości ich ustalenia, fakt ten dokumentowali, f) przestrzegali terminów do rejestracji w KSIP rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa.
Spowodować, aby funkcjonariusze Policji: a) sporządzając protokół zawiadomienia o przestępstwie: - każdorazowo wręczali/doręczali zgłaszającemu, który jest pokrzywdzonym pouczenie o jego uprawnieniach i obowiązkach, b) sporządzając protokół oględzin: - przestrzegali zasad wskazanych w § 45 ust. 7 pkt. 2, 8 Wytycznych nr 2 KGP z dnia 15 maja 2020 r. zmieniających wytyczne w sprawie wykonywania niektórych czynności dochodzeniowo-śledczych przez policjantów, - zawierali w nim elementy, o których mowa w § 51 ust. 1 pkt 4 lit. a-f cyt. wyżej Wytycznych - dokumentowali zastany stan miejsca, rzeczy (przedmiotu), bez wskazywania własnych przypuszczeń, |
Poszukiwania opiekuńcze realizowane w myśl Zarządzenia nr 48 KGP z dnia 28.06.2018 r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich |
KPP w Raciborzu: - niewłaściwy obieg poczty jawnej, - niewłaściwa realizacja obowiązków służbowych wynikających z Zarządzenia nr 48/18, - brak udokumentowania przeprowadzonych czynności: w zakresie sprawdzenia osoby w KSIP, - wskazywanie niewłaściwej przesłanki zakończenia poszukiwań - brak właściwego (bieżącego) dokumentowania przeprowadzonych czynności poszukiwawczych, - brak właściwego nadzoru |
- Zapewnić obieg poczty jawnej w KPP w Raciborzu - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, tj. Instrukcją w sprawie zasad pracy kancelaryjnej w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach i podległych jej jednostkach organizacyjnych Policji oraz jednostkach terenowych Policji województwa śląskiego, stanowiącą załącznik do Decyzji nr 647/2017 Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 27.12.2017 r. (z późn. zm.) w sposób gwarantujący rejestrację wszystkich dokumentów wpływających do jednostki Policji. - Spowodować, aby funkcjonariusze: a) przyjmujący zawiadomienie o samowolnym oddaleniu się osoby małoletniej lub nieletniej: - dokonując sprawdzenia w bazie KSIP informacji o osobie, której zawiadomienie dotyczy, każdorazowo dokumentowali ten fakt b) w przypadku zakończenia prowadzonych poszukiwań opiekuńczych, wpisywali zgodną ze stanem faktycznym przesłankę ich zakończenia, c) na bieżąco dokumentowali wykonane czynności służbowe dot. prowadzonych czynności poszukiwawczych, a realizujący poszczególne czynności rzetelnie dokumentowali ich wykonanie, - usprawnić system nadzoru służbowego, celem zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z prowadzeniem poszukiwań opiekuńczych w zakresie odnoszącym się do nieprawidłowości i błędów wykazanych w treści wystąpienia pokontrolnego |
Obieg dokumentacji jawnej w sprawach wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop |
Wydział Finansów KWP w Katowicach: - nieprawidłowy obieg poczty jawnej: a) brak ewidencjonowania poczty wpływającej do Wydziału Finansów KWP w Katowicach w Elektronicznym Dzienniku Korespondencyjnym b) brak protokolarnego przekazania spraw poszczególnym pracownikom / funkcjonariuszom zwolnieniu z pracy poprzedniego referenta |
- Ponownie zapoznać (za kartą zapoznania) wszystkich podległych pracowników oraz funkcjonariuszy Policji z Instrukcją w sprawie zasad pracy kancelaryjnej w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach i podległych jej jednostkach organizacyjnych Policji oraz jednostkach terenowych Policji województwa śląskiego, stanowiącą załącznik do Decyzji nr 647/2017 Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 27.12.2017 r. (z późn. zm.) – tekst jednolity Instrukcji – Decyzja nr 159/2021 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia 15.04.2021 r.). - Wyegzekwować właściwy obieg dokumentów w Wydziale Finansów KWP w Katowicach, zgodnie z Instrukcją, stanowiącą załącznik do Decyzji nr 647/2017 Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 27.12.2017 r. (z późn. zm.), a w szczególności: - poprawne rejestrowanie wszystkich dokumentów (wraz z załącznikami) wpływających i wychodzących z Wydziału Finansów KWP w Katowicach w elektronicznym dzienniku korespondencyjnym (EDK), - każdorazowe potwierdzanie przez referentów spraw odbioru dokumentów we właściwym dzienniku korespondencyjnym do pokwitowań otrzymanej korespondencji, - sporządzanie odpowiedzi do wnioskodawców (osób kierujących zapytania, pisma), z uwzględnieniem zasad obiegu poczty obowiązującej w KWP w Katowicach w sposób gwarantujący ich terminową ekspedycję. - protokolarnie (z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie przepisów) przekazać dokumentację dot. ponownego wyliczenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, pozostawioną przez byłą pracownicę, będącą w dyspozycji Wydziału Finansów KWP w Katowicach innym referentom (ze wskazaniem powiązanych z nią liczb dziennika z EDK).
|
Prowadzenie poszukiwań osób zaginionych ze szczególnym uwzględnieniem czynności podejmowanych po zgłoszeniu zaginięcia osoby |
KMP w Sosnowcu: - brak sprawdzenia w KSIP osoby przed przyjęciem zawiadomienia o jej zaginięciu, - niekompletność informacji uzyskanych od osoby zgłaszającej na temat okoliczności zaginięcia, - w przypadku zaginięcia z poziomu I – brak przesłania notatki służbowej do CPOZ KGP I KWP w Katowicach, - niewłaściwe określanie rodzaju i poziomu poszukiwań, - brak penetracji terenu ostatniego miejsca pobytu osoby zaginionej i innych ustalonych miejsc oraz sprawdzeń w szpitalach, - brak rozpoznania w zakresie monitorowania w rejonie miejsca zaginięcia osoby oraz innych miejsc, w których po raz ostatni mogła być ona widziana |
- Zapewnić, aby osoby realizujące czynności związane z zaginięciem osoby stosowały przepisy Zarządzenia nr 48/18 Komendanta Głównego Policji, a w szczególności: a) dokonywały sprawdzenia w bazie KSIP osoby zaginionej, przed przyjęciem zawiadomienia o jej zaginięciu, b) uzyskiwały od osób zgłaszających zaginięcie osoby kompletne dane, wynikające z § 4 pkt 1 do 15 Zarządzenia nr 48/18 i właściwie je dokumentowały, w tym w formie notatki służbowej, o której mowa w § 7 ust. 3 Zarządzenia nr 48/18, c) każdorazowo: - w przypadku zaginięcia osoby, zakwalifikowanego do poziomu I - niezwłocznie przesyłały notatkę służbową, o której mowa w § 7 ust. 3 Zarządzenia nr 48/18 do CPOZ KGP i KWP w Katowicach i dokumentowały ten fakt, - właściwie określały rodzaj i poziom poszukiwań osoby zaginionej (zgodnie z poczynionymi ustaleniami), - dokonywały penetracji terenu ostatniego miejsca pobytu osoby zaginionej i innych ustalonych miejsc oraz sprawdzeń w szpitalach, - dokonywały rozpoznania w zakresie monitorowania w rejonie miejsca zaginięcia osoby oraz innych miejsc, w których po raz ostatni mogła być ona widziana. |
Prawidłowość rejestracji i rozliczania statystycznego przestępstw w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji |
KMP w Katowicach: - brak rejestracji 798 z 853 przestępstw - nieterminowa i nieprawidłowa rejestracja przestępstwa, - brak statystycznego rozliczenia w KSIP postępowania pomimo, że postępowanie zostało zakończone aktem oskarżenia przekazanym do Prokuratury, - brak właściwego nadzoru przełożonego nad wskazanymi zagadnieniami, - bezpodstawne statystyczne przekazanie/przejęcie postępowania pomiędzy Wydziałem dw. z PG, a Wydziałem dw z PPM KMP w Katowicach, - w 10 skontrolowanych przypadkach dokonując rejestracji przestępstwa wadliwie wskazano sposób/formę zgłoszenia jako: „K -Materiały operacyjne policjant PG”, - w 5 skontrolowanych przypadkach pomimo braku podstaw faktycznych dokonano modyfikacji w rejestracjach przestępstw dotyczącej sposobu/formy zgłoszenia przestępstw z „1 – Zawiadomienie pokrzywdzonego” lub „5 – Inny czyn ujawniony w toku postępowa” na wartość: „K-Materiały operacyjne policjant PG” |
Zapewnić, aby: - w ramach każdego postępowania przygotowawczego, jeszcze na etapie jego prowadzenia, rejestrowane były w KSIP wszystkie przestępstwa w nim ujawnione, - w sytuacji, kiedy zakończone zostały czynności dowodowe 70 /19 KGP, - rejestracja/modyfikacja w KSIP informacji o przestępstwach oraz postępowaniach w zakresie podstawy wszczęcia, sposobu/formy zgłoszenia przestępstwa była odzwierciedleniem stanu rzeczywistego oraz wynikała ze zgromadzonych w tym zakresie materiałów, - Wyeliminować przypadki niezasadnego przekazywania / przejęcia postępowań przygotowawczych w KSIP pomiędzy komórkami KMP w Katowicach, - Niezależnie od powyższego, polecono wdrożyć czynności w trybie rozdziału 10 ustawy o Policji wobec osób odpowiedzialnych za ujawnione nieprawidłowości (przy uwzględnieniu okresu przedawnienia części z nich). |
Podejmowanie czynności służbowych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem nakazów natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazów zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia |
KPP w Bieruniu: - Udokumentowanie interwencji w sposób nie pozwalający na stwierdzenie czy doszło do przemocy w rodzinie, - Niewypełnienie przez interweniujących policjantów formularza Niebieska Karta-A, - Niewypełnienie „Kwestionariusza szacowania ryzyka” odrębnie dla każdej osoby dotkniętej przemocą, w związku ze stwierdzeniem przemocy w rodzinie. - Przekazanie formularza Niebieska Karta-A po upływie 7 dni od dnia wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”. - Nie sporządzenie protokołu czynności opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, w związku z wydanym nakazem/zakazem. - Nieprzestrzeganie przez funkcjonariuszy terminu sprawdzeń przestrzegania wydanego nakazu/zakazu
KPP w Wodzisławiu Śląskim: - Niewypełnienie przez interweniujących policjantów formularza Niebieska Karta-A - Niewypełnienie „Kwestionariusza szacowania ryzyka” odrębnie dla każdej osoby dotkniętej przemocą, w związku ze stwierdzeniem przemocy w rodzinie - Nieprzestrzeganie przez funkcjonariuszy terminu sprawdzeń przestrzegania wydanego nakazu /zakazu
KPP w Będzinie: - Niewypełnienie „kwestionariusza szacowania ryzyka” odrębnie dla każdej osoby dotkniętej przemocą, w związku ze stwierdzeniem przemocy w rodzinie oraz na nieobowiązujących drukach. - Nie sporządzenie protokołu zatrzymania osoby pomimo faktu jej zatrzymania (w tym niepouczenie o uprawnieniach przysługujących osobie zatrzymanej). - Przekazanie formularza Niebieska Karta - A do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego po upływie 7 dni od dnia wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”. - Nieprzestrzeganie przez funkcjonariuszy terminu sprawdzeń przestrzegania wydanego nakazu / zakazu. - Nie wdrożenie czynności określone w kpow w kierunku art. 66b kw. |
- Podjąć działania zapewniające, aby funkcjonariusze podejmujący czynności służbowe na miejscu interwencji związanej ze zgłoszeniem przemocy w rodzinie każdorazowo: a) dokumentowali w notatnikach służbowych interwencje w sposób czytelny i pozwalający na stwierdzenie czy doszło, czy też nie, do przemocy w rodzinie, b) wypełniali formularz Niebieska Karta-A w każdym przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie, niezależnie od woli osoby nią dotkniętej. c) wypełniali Kwestionariusz szacowania ryzyka wobec każdej osoby dotkniętej przemocą w rodzinie wskazanej w formularzu Niebieska Karta-A , - Spowodować, aby: a) przekazanie wypełnionego formularza Niebieska Karta-A do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego w każdym przypadku następowało niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, - Spowodować, aby funkcjonariusze: a) w każdym przypadku wydania nakazu/zakazu - o ile osoba stosująca przemoc w rodzinie jest obecna podczas tej czynności - sporządzany był protokół czynności opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia. b) po wydaniu nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia i/ lub zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia były przestrzegane terminy sprawdzeń, o których mowa w § 22 ust. 2 i 3 Wytycznych nr 5 KGP - Spowodować, aby funkcjonariusze podejmujący interwencje wypełniali formularz Niebieska Karta-A w każdym przypadku stosowania przemocy w rodzinie, także w przypadku gdy przemoc w rodzinie występuje po obu stronach. - Zapewnić, aby kwestionariusz szacowania ryzyka był wypełniany przez funkcjonariuszy: - w każdym przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie oraz żeby wykorzystywano do tego obowiązujące druki – MP 114/a - odrębnie wobec każdej osoby, dotkniętej przemocą w rodzinie. - Podjąć działania zapewniające, aby funkcjonariusze, w związku z wydanym nakazem/zakazem każdorazowo przestrzegali terminów obligatoryjnych sprawdzeń, o których mowa w § 22 ust. 3 Wytycznych nr 5.
- Zapewnić, aby kwestionariusz szacowania ryzyka był wypełniany przez funkcjonariuszy w każdym przypadku podejrzenia przemocy - Spowodować aby w każdym przypadku faktycznego zatrzymania osoby przez funkcjonariuszy Policji, osobę tą pouczono o uprawnieniach przysługujących osobie zatrzymanej i sporządzano protokół jej zatrzymania zawierający prawidłową podstawę prawną i przesłankę faktyczną zatrzymania. - Spowodować, aby: a) przekazanie wypełnionego formularza Niebieska Karta-A do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego w każdym przypadku następowało niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” - Spowodować, aby po wydaniu nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia i/ lub zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia były przestrzegane terminy sprawdzeń, o których mowa w § 22 ust. 2 i 3 Wytycznych nr 5/20 KGP. - W przypadku powzięcia przez funkcjonariusza informacji, że sprawca przemocy nie stosuje się do wydanego wobec niego nakazu /zakazu wdrażane były czynności określone w kpow w kierunku art. 66b kw. |
Wykorzystywanie w służbie przez policjantów przyrządów kontrolno-pomiarowych, służących do pomiaru prędkości, o których mowa w Zarządzeniu nr 30 KGP z dnia 22 września 2017 r. w sprawie pełnienia służby na drogach |
KPP w Cieszynie: - Wyznaczenie zadań do służby nie uwzględniając czasu niezbędnego na przygotowanie do niej, odprawę i dojazd do miejsc realizacji, - Nierzetelne dokumentowanie w rejestrach pracy przyrządów kontrolno-pomiarowych do pomiaru prędkości, fakt wykonywania pomiarów (brak wpisów dot.: wykonywania pomiarów, liczby ujawnionych przestępstw oraz niezgodność z notatnikiem wpisu dot. miejsca wykonywania pomiaru. -Niesystematyczne zgrywanie i zabezpieczanie materiału zarejestrowanego przez przyrządy kontrolno-pomiarowe do pomiaru prędkości, co uniemożliwiało bieżący nadzór nad prawidłowością dokonywania tych pomiarów i ich ewidencjonowania oraz brak zabezpieczenia nagrań z ręcznego miernika prędkości na okres nie krótszy niż 30 dni. |
- Zapewnić, aby osoby dyslokujące patrole oraz odprawiające je do służby wyznaczały zadania do służby z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanie do niej, odprawę i dojazd do miejsca ich realizacji, - Spowodować, aby: funkcjonariusze realizujący zadania związane z pomiarem prędkości przy użyciu przyrządów kontrolno-pomiarowych każdorazowo rzetelnie dokumentowali w rejestrach pracy przyrządów kontrolno-pomiarowych do pomiaru prędkości, fakt wykonywania pomiarów, - materiał zarejestrowany przez przyrządy kontrolno-pomiarowe do pomiaru prędkości był każdorazowo zgrywany i zabezpieczany z częstotliwością umożliwiającą bieżący nadzór nad prawidłowością dokonywania tych pomiarów i ich ewidencjonowania. |
Realizacja zadań służbowych w związku ze zgłoszeniem zdarzenia drogowego |
KMP w Żorach: - Niesporządzenie na miejscu zdarzenia szkicu miejsca kolizji drogowej oraz protokołu oględzin pojazdu, w wymaganych przepisami sytuacjach (zdarzenie obsługiwane przez funkcjonariuszy OPI, którym dyżurny KPP w Cieszynie nie określił zakresu czynności do wykonania i nie zapewnił właściwego wsparcia) |
Spowodować, aby funkcjonariusze obsługujący zdarzenia drogowe: - sporządzali dokumentację wskazaną w §32 pkt 6 Zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 września 2017 r.w sprawie pełnienia służby na drogach (w szczególności szkic miejsca kolizji drogowej oraz protokół oględzin pojazdu), w sytuacji gdy na miejscu zdarzenia nie jest możliwe ustalenie jej sprawcy lub też zbiegł on z miejsca kolizji, albo nie wdrożono postępowania mandatowego |
Funkcjonowanie Punktów Obsługi Technicznej |
KMP w Jaworznie, KMP w Mysłowicach i KMP - nie sporządzano dokumentacji warsztatowej, o której mowa w Zarządzeniu nr 65 KGP (którą należało przesyłać do Wydziału Transportu KWP w Katowicach) |
W toku kontroli kierownicy jednostek zadeklarowali wdrożenie działań naprawczych i polecili, aby bezwzględnie stosować druki określone w Zarządzeniu nr 65 KGP (karty obsługowo – naprawcze, zbiorcza karta napraw), a następnie przesyłać sporządzoną dokumentację warsztatową do Wydziału Transportu KWP w Katowicach. W związku z powyższym odstąpiono od formułowania zaleceń w tym zakresie. |
Prawidłowość prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, zakończonych odstąpieniem od wniesienia wniosku o ukaranie |
KMP w Jastrzębiu-Zdroju: - nieuzasadniona bezczynność w prowadzonych czynnościach wyjaśniających, - nieuzasadnione opóźnienie w sporządzaniu wniosku o odstąpienie od skierowania wniosku o ukaranie do sądu, - nieuzasadnione prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia powyżej miesiąca, - brak realizacji niezbędnych czynności dowodowych, - zakończenie czynności wyjaśniających mimo niewykonania wszystkich czynności dowodowych, mogących mieć wpływ na sposób ich zakończenia, - brak powiadomienia pokrzywdzonego / osoby zawiadamiającej o odstąpieniu od skierowania wniosku o ukaranie do sądu, - brak zatwierdzania formularzy KSIP (po ich wydrukowaniu) przez przełożonego policjanta je sporządzającego. |
W obszarze rejestracji spraw o wykroczenia spowodować, aby: a) czynności wyjaśniające w sprawach o wykroczenia były rejestrowane w e-RSoW w ciągu 5 dni od dnia otrzymania informacji o popełnieniu wykroczenia, zgodnie z §7 Zarządzenia nr 21 KGP z dnia 13.07.2020 r. w sprawie niektórych form (…), b) dane z czynności wyjaśniających zamieszczane w e-RSoW były zgodne z informacjami wynikającymi ze zgromadzonej w nich dokumentacji, c) informacje o wykroczeniach wprowadzano do KSIP w ciągu 5 dni od dnia wystąpienia podstaw do ich wprowadzenia, zgodnie z §57 ust. 3 Zarządzenia nr 70 KGP z dnia 02.12.2019 r. w sprawie KSIP, d) osoby wprowadzające informacje do KSIP z wykorzystaniem formularza elektronicznego, po jego wydrukowaniu, przedkładały go do akceptacji bezpośrednim przełożonym. - W zakresie prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia zapewnić, aby: a) realizacja czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia odbywała się bez zbędnej zwłoki, tak by nie dopuścić do utraty materiału dowodowego i obejmowała wszystkie niezbędne czynności dowodowe i wykrywcze, b) prawidłowo dokumentowano przeprowadzone czynności dowodowe, c) nie wykonywano czynności zbędnych (pozornych), które są nieefektywne, a wpływają na przedłużenie czasu trwania prowadzonej sprawy, d) przekroczenie terminu prowadzenia czynności wyjaśniających następowało tylko e) wyeliminowano przypadki nieuzasadnionego długotrwałego przetrzymywania materiałów czynności wyjaśniających przed sporządzeniem wniosków o odstąpienie, po ich faktycznym zakończeniu, f) decyzje merytoryczne w sprawach o wykroczenia poprzedzone były rzetelną analizą zgromadzonego w nich materiału dowodowego, g) we wnioskach o odstąpienie od skierowania wniosku o ukaranie do sądu zamieszczano opis wykonanych czynności w sprawie, h) każdorazowo o odstąpieniu od skierowania wniosku o ukaranie do sądu powiadamiano ustalonych pokrzywdzonych oraz osoby zawiadamiające o wykroczeniu. - Wprowadzić skuteczny, bieżący system nadzoru nad prowadzonymi sprawami - Przekazać stosowne zawiadomienie wraz z informacjami o przysługujących uprawnieniach pokrzywdzonym i zawiadamiającym w czynnościach, które zostały wskazane w treści wystąpienia, - przeprowadzić kontrolę w przedmiocie analogicznym do obecnie przeprowadzonego postępowania kontrolnego, celem zweryfikowania sposobu realizacji zaleceń. |
VIII. Zawiadomień (o których mowa w pkt 4) skierowanych w 2022 r., wg tabeli.
Rodzaj zawiadomienia |
Temat kontroli
|
W sprawie |
Podmiot, do którego skierowano zawiadomienie |
Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa |
W ramach jednej z kontroli w temacie „ Gospodarowanie funduszem operacyjnym Policji”. |
Poświadczenia nieprawdy / niedopełnienia obowiązku |
Prokuratura Rejonowa Katowice - Południe w Katowicach |
1W tym 2 etaty kierownicze i 4 etaty obsługi kancelaryjnej/ sekretariat,
2Ogólna liczba osób, które realizowały czynności kontrolne w 2022 r.,
3 1 funkcjonariusz realizował czynności kontrolne do kwietnia 2022 r.
4W tym 2 pracowników korpusu służby cywilnej.
5w dwóch przypadkach polecono wdrożyć czynności w trybie Rozdziału 10 ustawy o Policji
6dotyczy odstąpienia od kontroli w KMP w Żorach, co zostało opisane pod tabelą